Een breed assortiment is verdeeld over verschillende productgroepen zoals in een warenhuis. Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier.
Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing.
Assortiment staat voor de producten of diensten die een leverancier klanten aanbiedt voor verkoop. Er is onderscheid te maken tussen bedrijven die een ruim assortiment aanbieden of juist een beperkt aantal artikelen selecteren. Daarnaast zijn er fysieke producten, digitale producten en diensten die verleend worden.
Wanneer gesproken wordt over een breed productassortiment betekent dit dus dat het veel verschillende productgroepen heeft. Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één productgroep. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten.
Een breed assortiment is verdeeld over verschillende productgroepen zoals in een warenhuis. Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier.
keuze, sortering, collectie, warenvoorraad, sortiment. als synoniem van een ander trefwoord: aanbod (zn) : diversiteit, keuze, voorraad, assortiment, keus, spectrum, keur, scala, variëteit, verscheidenheid.
Een assortiment is een verzameling van dingen die niet hetzelfde zijn . Een assortiment chocolade kan er een aantal bevatten die gevuld zijn met kokosnoot, karamel of noten. Lekker. Een assortiment is een stel verschillende dingen bij elkaar, of ze nu van hetzelfde soort zijn of niet.
Het kern- en randassortiment
Het kernassortiment zijn die artikelen die standaard zijn in een bepaalde branche. Dit omvat alle artikelen die een klant van een winkel verwacht, inclusief artikelen die mogelijk minder winstgevend zijn voor de winkel.
Indien er (uitloop) achter een product vermeld staat, dan betekent het dat dit product niet meer gemaakt wordt. De laatste artikelen die we hebben worden nog verkocht en daarna komt dit product niet meer terug in het assortiment. Het is dus ook NIET mogelijk om meer te bestellen dan we hiervan op voorraad hebben.
Een assortiment is consistent, wanneer de productgroepen een grote samenhang vertonen. De samenhang kan o.a. betrekking hebben op: behoeftebevrediging, gebruik, distributie, grondstoffen, productieproces. Voorbeeld van een consistent assortiment (producent): alle producten zijn gemaakt van aardolie.
Diepte is een maat voor de verticale afstand onder een systeemreferentiewaterniveau . Bereik is een maat voor de lineaire afstand vanaf het midden van het transducervlak. De hoogte van objecten wordt berekend met betrekking tot de positie van het platformsysteemreferentiepunt.
Diep assortiment is een term die voornamelijk gebruikt wordt in de retail. Het duidt op een productassortiment waarbij er een ruime keuze bestaat in gelijksoortige artikelen. Naast diepte is breedte ook een factor die van toepassing zal zijn op het aanbod.
“Een assortimentsgroep is een groep van vergelijkbare productgroepen. Oftewel, alle producten uit een assortimentsgroep, vervullen dezelfde behoefte die een klant kan hebben.” Een assortimentsgroep is bijvoorbeeld souvenirs, onder een assortimentsgroep vallen dan weer subgroepen, dat noem je een artikelgroep.
Wat zijn “aanvullende producten” en waarin verschilt het van de rest van ons assortiment? De producten in het aanvullende assortiment lopen geen risico om verspild te worden, in tegenstelling tot het merendeel van de door ons verkochte producten, die wij als restpartijen of overtollige partijen hebben ingekocht.
Range is een technische term die in productmarketing wordt gebruikt om een categorie producten aan te duiden. Zoals u zult hebben begrepen, verwijst de term "assortiment" naar zowel het productaanbod van uw bedrijf als dat van uw distributeurs, die zowel uw producten als die van uw concurrenten verkopen.
Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één, productgroepen. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten. Bijvoorbeeld Wehkamp heeft een zeer ruime selectie aan verschillende productgroepen.
Het woord sortiment staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Het assortiment is de verzameling producten die worden aangeboden door een winkel of leverancier. Het assortiment wordt gevormd door een selectie van artikelen die uit voorraad of op bestelling kan worden gekocht en/of geleverd.
Assortimentsplanning doorloopt verschillende belangrijke fasen.
Lokalisatie: Merchandisers groeperen winstcentra op basis van vergelijkbare trends in winkelclusters en wijzen producten dienovereenkomstig toe . Seizoensgebondenheid en lokale evenementen worden overwogen voor tijdige productintroducties, met een focus op eerdere prestatiegegevens voor effectieve planning.
: een groep of verzameling van verschillende dingen of mensen .
Een winkel met een breed assortiment heeft veel verschillende productgroepen. Een winkel met een smal assortiment heeft maar een paar productgroepen. De diepte van het assortiment (diep - ondiep). De diepte geeft het aantal producten per productgroep aan.
Kernassortiment: Het assortiment dat de klant in ieder geval bij een winkel verwacht. Randassortiment: Artikelen die niet bij het kernassortiment horen, zoals een tas die je koopt in een kledingwinkel.
Retail is de Engelse term voor wat ook wel detailhandel of kleinhandel wordt genoemd. Het is een verzamelnaam voor winkels die aan consumenten leveren, die weer onderverdeeld kunnen worden in verschillende branches waaronder supermarkten, modewinkels, boekhandels etc.