Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden. Een navigatiesysteem kan je helpen bij het vinden van de weg.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt (en dus een hoger verbruik). Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Toerental om te rijden om geld te besparen Hoe minder brandstof u verbruikt, hoe lager uw toerental. Ga dus zo snel mogelijk vooruit. Dit is tussen 1500 en 2000 tpm voor dieselmotoren, en tussen 2000 en 2500 tpm voor benzinemotoren. Door tijdig te schakelen kunt u zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Re: 3K toeren bij 100 km/h
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.
Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt. Dus: 80 km/u in de 5e versnelling, 50 km/u in de 4e versnelling. Voor alle auto's geldt het advies om tussen 2.000 en 2.500 toeren naar een hogere versnelling te schakelen.
1400 toeren: restvochtpercentage 50%
Bij 1400 toeren is er een gemiddeld restvochtpercentage van 50%. Het restvochtpercentage geeft aan hoeveel vocht er na het centrifugeren nog in je kleding zit. Een toerental van 1400 is voldoende voor broeken en shirts.
Het verschil tussen een wasmachine van 1400 of 1600 toeren is als volgt: Het toerental staat voor de rounds per minute, dit bepaalt dus hoeveel rondjes de trommel draait in 1 minuut. Omdat een wasmachine met 1600 toeren meer rondjes draait komt het wasgoed er droger uit.
Re: Toerental bij 130 km/h
Op de snelweg is een auto meestal onzuiniger, op 90 wegen kun je in principe het meest zuinig rijden. Alleen als je veel snelweg rijdt, rijd je vaak constant en dat drukt het verbruik wel weer. Stationair 1100 is echt te hoog voor een warme motor. Zo rond de 800 rpm is normaal.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
Vakantiegangers rijden regelmatig de koppeling van hun auto kapot. Ze laten de motoren te veel toeren maken, bijvoorbeeld als ze met het gewicht van een caravan in de verkeerde versnelling een berg op gaan.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
Aanbevolen toerental om te schakelen
Houd daarom rekening met de aanbevolen toerentallen om te schakelen, die weliswaar naar gelang de omstandigheden kunnen wijzigen: Benzine: 2500 toeren. Diesel: 2000 toeren.
Om dit nou als advies mee te geven is misschien wat overdreven. Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Als op de fiets een hoge versnelling is ingesteld dan leg je bij elke omwenteling van de pedalen een grote afstand af. Maar daarvoor moet je wel behoorlijk “aan de bak” om maar eens in wielertermen te spreken; maar heeft het achterste tandwiel evenals het voorste veel tandjes, dan spreken we van een lage versnelling.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.