In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam - Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
Van 100 naar 130
De kogel is door de kerk. In het zogenoemde Hoofdlijnenakkoord dat de PVV, VVD, NSC en BBB zijn overeengekomen staat dat de maximumsnelheid op de snelweg 'daar waar het kan' wordt verhoogd naar 130 km/h. Begin 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 130 km/h terug naar 100 km/h.
Wet van de constante reistijd
Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers afleggen.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Buiten de bebouwde kom geven de strepen aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur.
Waar mag je 130 en hoe lang zijn de stukken? Op de Afsluitdijk mag je straks van sluis naar sluis 130 km/u rijden overdag. De Afsluitdijk zelf is 32 kilometer, maar het stuk A7 tussen de Stevinsluizen en de Lorentzsluizen strekt 25 kilometer. Met 100 km/u doe je daar ongeveer 14 minuten over en met 130 net iets minder.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Vanaf 12 maart 2020 wordt de snelheid aangepast naar 100 km/h overdag.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Maar in Nederland staan er inmiddels altijd beperkende borden langs de autosnelweg. Dit zijn meestal de borden die aangeven dat je tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds maximaal 100 km/u mag. Buiten die tijden mag je dan gewoon weer 130 km/u rijden.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Wanneer je door rood licht rijdt kan je worden geflitst.In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320.Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
Het verhogen van de maximumsnelheid is volgens de partijen nodig om de bereikbaarheid in heel Nederland op orde te houden en te verbeteren. “De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zal door veel automobilisten met gejuich worden ontvangen.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Slechts 86 kilometer beschikbaar voor 130 km/h
De maximumsnelheid in Nederland gaat uiterlijk half 2025 op slechts drie trajecten omhoog naar 130 km/h.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N. Bij het opstellen van deze routenummering werden bepaalde rijkswegen samengenomen in 1 routenummer. Hierdoor gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2.
Vanaf volgend jaar (uiterlijk tweede kwartaal van 2025) mag op drie snelwegtrajecten ook overdag weer 130 km/u worden gereden. Minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit aangekondigd.