Volgens de handleiding is het toegestane opslagbereik van de accu -20 tot 60 graden Celsius, en het toegestane laadtemperatuurbereik 0 tot 50 graden Celsius. Dus de temperatuur van de accu mag tijdens gebruik max 50 graden worden om beschadiging van de cellen te voorkomen volgens Stromer.
Accu's zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Ze functioneren het beste bij een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Het kan zijn dat je spanningregelaar niet goed functioneert en deze teveel stroom levert aan je accu. Daardoor wordt deze warm en gaat koken.
Gouden regel 1: Laat de accu niet te koud worden.
Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen.
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Kan een oplader ook te heet worden? Een apparaat dat oplaadt kan dus oververhitten, maar dat is nog niet alles. Ook als je klaar bent met laden en je de stekker in het stopcontact laat zitten creëer je een mogelijk brandgevaarlijke situatie. De oplader kan heet worden en zo brand veroorzaken.
In je opladers zit tevens een transformator, dus het kan wel zijn dat die wat heet wordt, net als je telefoon zelf.
Accu stink naar rotte eieren.
Een rotte eierenlucht zou kunnen komen door een overbeladen accu. Als je een heel sterke rotte eieren lucht ruikt pas dan wel op met open vuur. Die lucht is het zogenaamde knalgas en dat is bijzonder explosief.
Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding. Wanneer er continu een belasting op de accu en lader staat aangesloten kan het beste een DC voeding gebruikt worden om te laden. De stroom die de acculader moet kunnen leveren is tussen de 10% en 25% van de capaciteit van de accu.
Wat is diepontlading? Diepontlading gebeurt wanneer de accu door zelfontlading een bepaald bodemniveau bereikt en hierdoor onherstelbaar beschadigt. Het gevolg hiervan is dat de accu niet meer opgeladen kan worden en dus onbruikbaar is.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Hoe groter het vermogen, hoe meer stroom hij verbruikt als er niets op aangesloten staat. Aangeraden wordt om de omvormer uit te zetten, of af te koppelen van de accu. Anders bestaat het risico dat de omvormer de accu leeg trekt na een aantal uren.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.