Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. De gemeente Haarlem heeft per 1 januari 2022 de milieuzone voor vrachtauto's ingevoerd.
In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem ben je in de milieuzone niet langer welkom met een oudere dieselauto. De 'harmonisatie' per 2020 maakt het ook andere Nederlandse steden makkelijk om vervuilende diesels te weren.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Een gele milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 3 en hoger. Een groene milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 4 en hoger. Kampeerwagens die op diesel rijden, mogen wel een milieuzone inrijden als de eigenaar van de kampeerwagen daar woont.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht wordt voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt, riskeert zes jaar later, in december 2026 z'n functie te verliezen.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Er komen steeds meer zones in binnen- en buitenland waar je met een oudere dieselauto niet welkom bent. Dat geldt soms al voor auto's met bouwjaar 2006 en ouder.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Als alles wordt meegerekend is de Renault Twingo de goedkoopste kleine dieselauto. Een kilometer kost 24 cent. Bij de middelgrote auto's is de zuinigste wel de goedkoopste. In een Ford Focus is een automobilist 33,3 cent per kilometer kwijt.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Bij Hyundai, Mazda, Suzuki en Subaru kun je in Nederland al geen dieselmotor meer krijgen, terwijl de motorisering bij Toyota en Mitsubishi voorbehouden is aan pick-uptrucks en de echte terreinwagens. Bij Nissan en Honda is het einde van de diesel inmiddels ook aangekondigd.
Duitse tankstations mogen namelijk milieustickers verkopen, maar alleen als ze een garage of een werkplaats hebben waar ze je kentekenbewijs kunnen checken. Als je zeker wil weten dat een tankstation aan deze voorwaarde voldoet, kun je het beste langsgaan bij een station van de Tüv.
Tot 15 januari 2017 was er een overgangsperiode waarin de sticker verplicht was, maar er geen boete werd gegeven als de sticker ontbrak. Sinds 1 mei 2017 is het voor alle voertuigen verplicht. Heeft u hem niet dan krijgt u een boete van 68 euro.