Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto.Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Een kortgesloten accu trekt erg grote stromen en kan in een extreem geval ontploffen. De vonken tijdens de slechte werkzaamheden zouden een waarschuwing moeten zijn. Als we "juist" te werk gaan, dan sluiten we dus eerst de rode (+) aan.
Bruin of zwart maakt niet uit. Ze mogen aan elkaar.
De schakeldraad is zwart, deze wordt gebruikt om stroom vanaf een wandschakelaar naar het armatuur (de lamp). Sluit de zwarte draad aan op de bruine draad aan.
De bruine (of zwarte) fasedraad sluit je aan op ingang 'L1'. De blauwe nuldraad plaats je in de opening waar 'L2' bij staat. Er zijn nu nog twee opening over in het midden van de schakelaar. Deze zijn bedoeld voor de draden die naar de lamp of het elektrische apparaat lopen.
Als je hem tóch vastzet, dan maak je waarschijnlijk de dynamo stuk en de kabels die daar naartoe lopen. De kabels worden heet en kunnen gaan smeulen; de plastic isolatie smelt dan. Als je het dan alsnog laat zitten, is er kans op brand.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
autofabrikanten raden het aan om de min los te schroeven , daarmee maak je de minste kans om kortsluiting te maken zoals je wel kan hebben met de plus , de kans dat je met de plus zowel aan de klem zit met je sleutel dertien of tien en de carrosserie is niet ondenkbeeldig .
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en afvoer van spanning. Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom) Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom) Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen.
Specialist Elektra
Voor de werking maakt het niets uit. Maar de nul zit normaal op de schroefdraad van de fitting en de spanning op de stift, dit voorkomt dat je bij uitdraaien van een lamp onder spanning kan komen. Een aardlek kan altijd weigeren!
Fasedraad wordt met de letter 'L' aangeduid dat staat voor het Engelse woord 'live'. Er worden ook wel drie fasedraden gebruikt. Dan is de aanduiding L1, L2, L3 voor de verschillende schakeldraden. De afkorting 'N' staat voor het Engelse woord 'neutral'.
De bruine draad is de fasedraad en zorgt voor de stroomtoevoer. Hier staat altijd spanning op. De blauwe draad zorgt voor de afvoer van stroom.
Een schakeldraad mag namelijk zwart of grijs zijn. En dus niet bruin.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Bij het monteren moet de geaarde kabel (negatieve (-)pool aansluiting) juist als laatste worden aangesloten. Dit om gevaarlijke vonken te voorkomen. Koppel nooit een accu los, of sluit een accu aan terwijl er spanning op het circuit is. Schakel dus ten alle tijde uw contact uit.