Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel? A: Shell V-Power Diesel is een unieke prestatiebrandstof met dubbele werking. Deze brandstof bevat krachtige, actief reinigende toevoegingen die de vorming van vuilafzettingen op de injectoren kunnen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Gewone diesel (B7, met maximaal 7 procent toegevoegde biobrandstof) is geschikt voor alle dieselmotoren. Voor wie veel korte ritjes onderneemt of lang in lage toerentallen blijft, wordt duurdere diesel wel aangeraden. De additieven in de premium brandstof zouden de motor onder zware omstandigheden toch schoon houden.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
Dat betekent dat uw motor met BP Ultimate Diesel beter kan reageren en voor meer vermogen en scherpere acceleratie kan zorgen. Als er een premium diesel wordt gebruikt dan vervuilt het roetfilter minder snel, en wordt de regeneratieïnterval automatisch groter.
Wat is het verschil tussen normale en premium diesel? Onze Synergy Supreme+ Diesel heeft twee keer zoveel reinigend additief als onze normale diesel, wat helpt om de motor grondiger te reinigen. En hoe schoner de motor is, hoe meer vermogen u krijgt en hoe zuiniger u rijdt.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
In maart toonde Alpina de benzineversie van de verbeterde BMW 5 Serie, daar komt in Frankfurt de dieselvariant bij: D5 S. Het is de snelste in serie geproduceerde dieselwagen ter wereld geworden. Onder de motorkap ligt een 3,0 liter zes-in-lijn met tweestapsturbo die goed is voor 388 pk en 800 Nm koppel.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Shell V-Power Diesel is een bijzondere brandstof met een dubbele werking, omdat het krachtige en actief reinigende toevoegingen bevat. Hierdoor wordt de vorming van vuilafzettingen op motoronderdelen voorkomen en bestaande vuilafzettingen grotendeels verwijderd.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Excellium Diesel voorkomt tot 93% (4) van de vuilafzetting op de inlaatkleppen. Na twee tankbeurten reinigt het al 45% (4) van de bestaande vervuiling. Excellium Diesel is ontworpen om zowel de oudste als nieuwste motoren te beschermen tegen alle vormen van vuilafzetting (5).
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Premium brandstof is voorzien van een extra pakket additieven die onder zware omstandigheden toch de motor schoonhouden. Premium brandstoffen worden verkocht onder de naam: Premium, V Power, Ultimate en Excellium.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Hiervoor kunt u het beste gebruik maken van EURO 97 of 98. Dit is te tanken bij Total Excellium of bij de Argos 95/E5. Texaco heeft superplus en Aral V-power gebruikt (102).