Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Dit omvat het vermogen om herstellende praktijken te gebruiken om te reflecteren op de impact van hun woorden en daden en om relaties met anderen te herstellen en te helen. Relationele vaardigheden omvatten vaardigheden zoals: Actief luisteren, effectief communiceren en voor zichzelf opkomen .
Een sociale vaardigheid is elke competentie die ervoor zorgt dat communicatie en interactie met anderen mogelijk is. Hierbij worden sociale regels en relaties gecreëerd, gecommuniceerd en aangepast op basis van verbale en non-verbale signalen.
De overkoepelende principes van het sociaal werk zijn: respect voor de inherente waarde en waardigheid van mensen, het beginsel geen schade te berokkenen, respect voor diversiteit en de handhaving van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.
Samenwerking in maatschappelijk werk stelt professionals in staat om expertise, perspectieven en middelen te combineren om complexe sociale problemen op een alomvattende manier aan te pakken . Deze aanpak haalt krachten uit verschillende vakgebieden om innovatieve oplossingen te ontwikkelen, zorgcoördinatie te verbeteren en mensen in nood te ondersteunen.
Wat zijn sociale vaardigheden? Sociale vaardigheden zijn de vaardigheden die we dagelijks gebruiken om met anderen te communiceren . Ze omvatten verbale en non-verbale communicatie, zoals spraak, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
Communicatieve vaardigheden zijn de vaardigheden die je gebruikt om te interacteren met anderen. Daarbij maken we een onderscheid tussen verbale communicatie, zoals praten en luisteren, en non-verbale communicatie, zoals lichaamstaal. Ook persoonlijke uitstraling is een onderdeel van communicatieve vaardigheden.
Om een effectieve samenwerking te bevorderen, zijn er een aantal essentiële aspecten van groot belang: het onderlinge vertrouwen tussen teamleden, open communicatie (zelfs in tijden van conflict), betrokkenheid, het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid, en het gezamenlijk nastreven van het teamresultaat.
De definitie van teamwerkvaardigheden is simpel: het vermogen van teamleden om goed samen te werken in elke situatie en empathie te tonen voor elkaar . Teamwerkvaardigheden omvatten ook het vermogen om: Volwassen genoeg te zijn om het oneens te zijn wanneer dat nodig is. Zich te richten op en bij te dragen aan teamdoelen, niet aan individuele doelen.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Als sociaal werker Maatschappelijke Ondersteuning maak je de daadwerkelijke vraag of behoefte helder. Je luistert actief naar de persoon en diens netwerk. Je hebt een open houding, bouwt een vertrouwensrelatie op, geeft ruimte en vraagt dóór naar verwachtingen, wensen en mogelijkheden.
De volgende brede ethische principes zijn gebaseerd op de kernwaarden van maatschappelijk werk: dienstverlening, sociale rechtvaardigheid, waardigheid en waarde van de persoon, belang van menselijke relaties, integriteit en competentie . Deze principes zetten idealen uiteen waar alle maatschappelijk werkers naar zouden moeten streven.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Werkplekvaardigheden zijn onmisbaar voor zowel organisaties als individuele werknemers. Alle uitdagingen, onverwachte wendingen of toekomstige veranderingen in de industrie kunnen worden overwonnen met een solide voorraad professionele vaardigheden . Succes is mogelijk wanneer een organisatie is gevuld met volledig capabele mensen.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die effectieve communicatie met anderen bevorderen. Er zijn verschillende sociale vaardigheden en verschillende manieren waarop we dagelijks communiceren. Sociale vaardigheden omvatten schriftelijke, verbale, non-verbale en visuele communicatie die wordt gebruikt om een boodschap aan anderen over te brengen.
Sociale communicatie is een verzameling verbale en non-verbale vaardigheden die je gebruikt om relaties op het werk, in het leven en op school te beheren .