Bekend is dat rijm goed is om iets makkelijk te onthouden. Geen wonder dat reclamemakers vaak rijm gebruiken. In de televisiewereld begint de alliteratie aan een nieuwe opmars: Zon, Zuipen, Ziekenhuis, ''Shocking Sharks'', Rattlesnake Republic'', ''Whale Wars'', ''Cash Cab'', ''Crisis Control''.
Rijmende slogans en andere zinnen hebben namelijk een bijzondere invloed op ons brein. We onthouden ze stukken gemakkelijker en nemen ze bovendien veel sneller voor waarheid aan dan vergelijkbare slogans die niet rijmen. Het effect staat bekend als het rhyme-as-reason-effect of het Eaton-Rosen phenomenon.
Ook alliteratie (waarbij woorden beginnen met dezelfde letter) en een ritme dat zich herhaalt in zinnen vinden we prettig en kunnen we goed en snel verwerken. De rijmwoorden en alliteratie in de reclames zorgen ervoor dat de boodschap lekker blijft hangen bij de ontvanger.
Een slogan beschrijft de persoonlijkheid, waarden, ideologie en missie van een merk – in een paar zorgvuldig gekozen woorden. Omdat het een van de eerste indrukken is die bedrijven op consumenten maken en een belangrijk onderdeel van het imago van een merk, is het belangrijk een goede slogan te kiezen.
“Let's Make Things Better' is een zeer bekende en goede leuze. “Heerlijk Helder Heineken” is een typische Nederlandse slogan van drie woorden, maar blijft wel hangen bij de consument. Nike met Just do it is ook een bekende. Als we de zin 'just do it' vertalen dan betekent het niets anders dan 'gewoon doen'.
Van een aantal woorden wordt gezegd dat deze op geen enkel ander Nederlands woord rijmen: andijvie, beitel, dertig, euro, fuchsia, herfst, nieuws, ordner, pauze, polka, puzzel, rasp, slordig, stolp, turbo, twaalf, twintig, veertig, verkleumd, vijftig, wereld, wulps, zilver.
Rijm betekent dat delen van verschillende woorden of zinsdelen hetzelfde klinken. Rijm wordt vaak gebruikt in gedichten. Iemand die rijmt noem je een dichter.
Dat is ons motto. Met z'n allen gaan we elke dag voor het beste resultaat. Zo zijn we groot geworden. Inmiddels staat de teller in Nederland al op ruim 440 filialen en we groeien nog steeds.
VodafoneZiggo en WPP hebben een merkcampagne ontwikkeld voor het Ziggo-merk met als pay-off Enjoy it all. De pay-off vervangt de slogan het plezier van Ziggo.
Ben jij geschikt voor Bol.com? Je kent de slogan wel, Bol.com de winkel van ons allemaal. Maar Bol.com kent zich ook als de werkgever van ons allemaal. Zij streven ernaar dat elke collega zichzelf kan zijn en zich echt thuis voelt.