De witte scooters van Check zijn sinds 4 februari in de havenstad te vinden. De scooters van Check zijn van het merk NIU, net als Felyx's nieuwste scooters. De scooters gaan maximaal 30 kilometer per uur en zijn te boeken via de app.
Go Sharing verhuurt het scootermerk 'Super Soco SUx' en Felyx en Check verhuren de bekende elektrische scooter van het merk 'NIU N1S'. De scooters zijn begrensd op 25km (of 45km in steden met een helmplicht) en trekken vlot op, aangezien ze elektrisch zijn.
Check is in Nederland actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda en heeft een totale vloot van 2000 scooters.
Als Check beschikbaar is in jouw stad kan je de Check app openen om het paarse servicegebied te checken en om een e-scooter te vinden. Klik op een e-scooter om hem te selecteren. De app laat je vervolgens de looproute zien van je huidige bestemming naar de e-scooter.
Parkeer een check
Check kost 25 cent per minuut, met een starttarief van 50 cent. Het pauzeren van een Check bedraagt 10 cent per minuut. In uitzonderlijke gevallen, wanneer je bijvoorbeeld een bekeuring ontvangt, kunnen hier extra kosten bijkomen.
Check is goedkoper dan concurrenten
Per minuut betaal je €0,25. Dat is goedkoper dan Felyx (€0,30) en GO Sharing (€0,29 zonder pakket). Wie een pakket koopt bij GO Sharing is goedkoper uit. Het servicegebied is ongeveer gelijk aan de andere apps.
Maar met de deelscooters van Check tik je makkelijk 31 km per uur aan. De deelscooters zijn snorfietsen en dat betekent dat ze niet harder mogen rijden dan 25 km per uur. Maar met de deelscooters van Check tik je makkelijk 31 km per uur aan.
Je kunt tussen 06:00 's ochtends en 01:00 's nachts op de scooters rijden. Enkel in Den Haag en Düsseldorf kun je 24/7 gebruik maken van Check.
Parkeer je check.
Onderweg even stoppen? Parkeer de scooter binnen het servicegebied van Check. Zodra je klaar bent met rijden kun je de rit beëindigen via je app.
Vanaf eind november 2019 rijden er nieuwe, snellere e-scooters rond in Amsterdam. De huidige e-scooters van het merk Govecs worden vervangen door nieuwe e-scooters van het merk NIU. Op deze pagina lees je de grootste veranderingen van deze update.
Iedere gebruiker beoordeelt hoe de scooter door de vorige gebruiker is achtergelaten. Bij een positieve beoordeling ontvangt de vorige gebruiker een Coin. Met deze aanmoediging loont het voor gebruikers om na te denken over hun parkeergedrag en de scooter netjes achter laten. Er wordt niet alleen beloond.
Leeftijd: De minimale leeftijd bij Check en Felyx is 18 jaar. Bij GO Sharing is dit 16 jaar.
Als GO Sharing constateert dat je aan bovenstaande afspraken niet hebt voldaan, mag zij de kosten die zij maakt voor het niet voldoen aan deze voorwaarde (met een toeslag) bij je in rekening brengen. Ook gederfde inkomsten kunnen in dit geval op jou worden verhaald.
In de app kun je vrienden uitnodigen om ook gebruik te maken van de scooters. Als zij een account aanmaken ontvangen jullie allebei 15 gratis rij minuten. Op deze manier kun je dus gratis minuten sparen voor GO Sharing.
GO Sharing: €0,29 per minuut, €17,40 per uur. Geen starttarief. Als je van tevoren een bundel koopt wordt de prijs goedkoper. De grootste bundel leidt tot een prijs van €0,23 per minuut.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Draai nu eerst een aantal maal de gashandel naar beneden open, zonder op de startknop te drukken of je remhendels in te knijpen. Geef als het ware droog gas. Als het goed is hoor je steeds een klikje. Herhaal deze handeling een keer of 5 tot 10.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Zo is de actieradius van de elektrische scooter kleiner dan die van bijvoorbeeld een benzine-scooter of een auto. Je kunt vaak maximaal zo'n 100 kilometer vooruit met een volle accu (in tegenstelling tot een 200 kilometer met een benzine scooter).
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -