Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
Remvloeistof Valeo 402401
Synthetic DOT 4 brake fluid.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
Het bijvullen van de remvloeistof is eenvoudig — je giet de vloeistof simpelweg in het gat van het reservoir. Bekijk de aanduidingen van minimum en maximum om te zien hoeveel je moet bijvullen. Als het reservoir geen aanduidingen heeft, vul het reservoir dan tot ongeveer 2/3 of 3/4.
Het verschil tussen 4 en 5.1 is de viscositeit. Het voordeel van 5.1 is dat het bij lagere temperaturen minder visceus is dan 4.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel. In de internationale standaard is een mengbaarheid clausule opgenomen waar deze vloeistoffen aan moeten voldoen. Je kunt ze dus met elkaar mengen.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Castrol React Performance DOT 4 is een synthetische remvloeistof met een hoog kookpunt. Dit product is samengesteld uit polyalkyleenglycol ethers en boraatesters met superieure additieven die ultieme beschermen geven...
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Deze vloeistof wordt in hydraulische remsystemen en hydraulische koppelingen toegepast van verschillende voertuigen zoals, auto's en motorfietsen. De remvloeistof zorgt er in het remsysteem voor dat de druk wordt overgebracht van het rempedaal of koppelingspedaal naar de rem of de koppeling.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Remvloeistof tast verflagen aan en moet daarom bij eventueel contact met lak direct met water worden afgespoeld - droogwrijven is niet voldoende. Remvloeistof is brandbaar.
Remvloeistof zit in de remleidingen en moet na verloop van tijd vervangen worden. Ook kan een leiding gaan lekken waardoor de vloeistof langzaam uit het systeem loopt. In dat geval zult u deze moeten bijvullen. De beste remvloeistof bestelt u online bij MijnAutoOnderdelen.nl.
Remvloeistof voor hydraulische remmen
De minerale olie is geschikt voor gebruik in hydraulische remmen van Shimano en andere fabrikanten zoals Formula en TRP, die minerale olie als remmedium gebruiken.
Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt en dan zit het er eigenlijk weer op.
Remvloeistof neemt water op uit de buitenlucht, waardoor het kookpunt van de vloeistof verlaagd zal worden en er dampbellen van lucht kunnen ontstaan. Lucht in het remsysteem kan ervoor zorgen dat de auto niet meer goed of zelfs helemaal niet meer afremt.
DOT5 is de standaard remvloeistof van Harley geweest tot 2006. In 2006 is Harley-Davidson overgegaan op DOT4. Niet uit kosten oogpunt, DOT5 is peperduur, maar vanwege wetgeving.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
De kosten voor het vervangen van de remvloeistof zal gemiddeld op 95 euro liggen. De reden van het prijsverschil is afhankelijk van de hoeveelheid en prijs remvloeistof die per auto gebruikt dient te worden. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen.