De Nederlandse Reclame Code (NRC), ook wel Reclame Code, bestaat uit regels waaraan een reclame-uiting moet voldoen. De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code (SRC), een stichting die zich ten doel stelt als klachteninstantie snel en doeltreffend te oordelen over reclame-uitingen.
Per 1 juli zijn er nieuwe reclameregels bijgekomen voor influencers en hun marketing. Vanaf deze datum vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media.
Vanaf 1 juli moeten influencers zich namelijk gaan houden aan een reeks voorschriften die vooral gericht zijn op het maken van reclame. Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie én moeten zich inschrijven bij het commissariaat.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Ook is productplaatsing in kinderprogramma's niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.'' Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is en blijft: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product).
Kinderen die veel reclame zien, vragen hun ouders vaker om de geadverteerde producten. Ook vinden kinderen voedingsmiddelen met bekende tekenfilmfiguren op de verpakking aantrekkelijker en lekkerder. Reclame voor ongezonde voedingsmiddelen is een belangrijke oorzaak van overgewicht bij kinderen.
Met kindermarketing bedoelen wij reclame en promotie specifiek voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. Kindermarketing heeft een direct effect op de kennis, voorkeuren en consumptiepatroon van kinderen. Bovendien heeft het een indirect effect op hun gezondheidstoestand.
Agressieve reclame is de vorm van reclame waarbij de technieken die worden gebruikt om de aandacht van de klant te trekken, om ethische of morele redenen twijfelachtig en soms verwerpelijk zijn.
Prijs reclamecampagne televisie
Voor een tv-reclame bij de NPO wordt in 2022 een prijs van €610 per GRP gehanteerd (een contactmoment bij 1% van de doelgroep). De prijs voor een tv-reclame bij de NPO is opgebouwd uit de prijs voor de maand van uitzending, de commerciallengte en eventuele extra opties.
Zo heel af en toe gebruiken we #nospon. Deze hashtag gebruiken we wanneer we iets hebben gekregen (#foodpost!) waar we heel enthousiast over zijn maar waarbij we niet voor een uiting zijn betaald.
Hoeveel reclame mag een televisiezender uitzenden? Televisiezenders mogen tussen 6 uur 's ochtends en 18 uur 's avonds maximaal 144 minuten reclame uitzenden. Televisiezenders mogen tussen 18 uur 's avonds en middernacht maximaal 72 minuten reclame uitzenden. De openbare omroep mag geen reclame uitzenden op tv.
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
advertenties gericht op het genereren van meer 'likes' voor een pagina; advertenties gericht op een bepaalde pagina binnen jouw eigen website; het actief promoten van een geplaatst bericht op de tijdlijn van de doelgroep; een videoboodschap als advertentie op de tijdlijn (beschikbaar vanaf 2014).
Goede reclame richt zich op duidelijke, meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, beter imago, vergroten van merk- en productkennis bij consumenten, beïnvloeden van het aankoopgedrag (vaker, meer), verhogen van winkelbezoek en verkoop, etc. etc.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Influencer als beroep. Een paar jaar geleden was het woord nog niet bekend, inmiddels is het een gewild beroep: influencer. Bij de term denken veel mensen gelijk aan mode-popje op Instagram, of een vlogger.
Voor een consument is het daardoor niet altijd duidelijk of geplaatste content reclame bevat. Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Wat zijn micro-influencers? Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn.