De 15.003 meter lange tunnel bestaat uit een enkele tunnelbuis met twee sporen en loopt tussen het dorp Göschenen, gelegen in het kanton Uri en het dorp Airolo, gelegen in het kanton Tessin. De tunnel werd in 1882 geopend.
Gotthardpas: het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van eronderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
Gotthardtunnel info
De bekendste route voor Nederlanders naar Italië loopt via Duitsland naar de A2 in Zwitserland, richting de Gotthardtunnel. Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer.
Het noordportaal van de tunnel ligt op 1.080 meter boven zeeniveau bij het dorp Göschenen. Het zuidportaal ligt op 1.145 meter boven zeeniveau bij het dorp Airolo.
De 15.003 meter lange tunnel bestaat uit een enkele tunnelbuis met twee sporen en loopt tussen het dorp Göschenen, gelegen in het kanton Uri en het dorp Airolo, gelegen in het kanton Tessin. De tunnel werd in 1882 geopend.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
De Gotthardtunnel in de Zwitserse Alpen is een van de smalste verkeersaders tussen Noord- en Zuid-Europa. Met een lengte van 17 km is het ook een van de langste verkeerstunnels ter wereld met tweerichtingsverkeer.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
Via Frankrijk reizen naar Italië
Zeker vanuit België is een route over Frankrijk aan te raden. Meestal rijd je dan via Reims of Nancy en Dijon. Reis je met de auto via Frankrijk naar Ligurië of Piemonte, dan kom je direct in de vakantiestemming bij het zien van het verkeersbord: Autoroute du Soleil.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
De Gotthard-basistunnel (GBT) bestaat uit twee enkelsporige tunnels, is 57 km lang en heeft een maximale diepte van 2.300 meter.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
Gotthard-basistunnel volledig hervat in september 2024. De schade die werd veroorzaakt door het goederentreinongeluk in de Gotthard-basistunnel op 10 augustus was "veel groter dan verwacht", geschat op CHF 100 miljoen-130 miljoen. Een normale treindienst zal niet worden hervat vóór september 2024.
Ga je met de auto naar Zwitserland, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek bij je te hebben.
De kosten voor een vignet in 2024 wijzigen iets: Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90.
Omdat het een exclave van Italië is, is het niet mogelijk om het gebied te bereiken zonder Zwitsers grondgebied of wateren te doorkruisen. Op 1 januari 2020 werden Campione en de Italiaanse wateren van het Meer van Lugano onderdeel van de Europese Douane-unie en werden er een douanegrensovergang en controleposten opgericht .