Beter gebruik je een oordopje dat speciaal is bedoeld voor vliegreizen. Een voorbeeld? De Alpine Flyfit wordt als bijzonder prettig ervaren. Ook de NoNoise Fly, de Pluggerz Travel en de Noizezz Fly staan als heel goed bekend.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Door het dragen van oordoppen tijdens de vliegreis wordt de hinderlijke druk op het trommelvlies gereguleerd. De filters werken als een ventiel en zorgen voor een geleidelijk en constant drukevenwicht tussen de lucht en je middenoor. Daarnaast zorgen de vliegoordoppen voor een lichte demping van omgevingsgeluid.
Gebruik een neusspray met xylometazoline één uur voor het opstijgen en één uur voor de landing. Door de neusspray zullen de neus-slijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.
Valsalva-techniek: bij deze techniek sluit je je mond sluit en knijp je je neus met de hand dicht. Vervolgens probeer je lucht door je gesloten neus te forceren. Op het moment dat er lucht naar het middenoor wordt geduwd, kun je je oren horen 'ploppen'. Vaak is het probleem dan opgelost.
Slikken en gapen opent de buis van Eustachius, zodat de lucht het middenoor bereikt tijdens de daling. Ook als je problemen houdt lang na de landing, zal het nog steeds helpen om te blijven slikken. Er zijn een paar andere methoden, zoals je neus snuiten, kauwgom kauwen, of drinken terwijl je je neus dichtknijpt.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
Zowel de kauwbewegingen die je maakt bij het eten als het slikken tijdens het eten en drinken, zorgen ervoor dat de buis tussen je keelholte en je middenoor – de buis van Eustachius – open gaat. Hierdoor loopt de druk er sneller doorheen en heb je minder last van je oren.
De eerste 3 weken doet u het rustig aan; wel bewegen, niet sporten. U mag 4 tot 6 weken niet zwemmen. U mag 4 tot 6 weken niet vliegen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Bij Struijk Audiciens vindt u gehoorbescherming op maat al vanaf €100,- (basis oordoppen) tot €165,- (professioneel). Ook kunt u bij ons terecht voor op maat gemaakte in-ear oordopjes voor het luisteren naar muziek. Deze zijn, afhankelijk van uw keuzes, verkrijgbaar van €440,- tot €1160,-.
Je kunt hiervoor terecht bij je audicien, maar het is ook verstandig om je huisarts in te schakelen voordat je aan oordopjes voor het slapen denkt.
Het probleem dat zich stelt wanneer men een vliegreis onderneemt met een oorontsteking, is het drukverschil tussen de binnenkant en de buitenkant van het oor. In volle vlucht zal de aanwezige lucht in de oren uitzetten en zal de overdruk via de buis van Eustachius naar buiten gevoerd worden.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Bij ernstige verkoudheid of bij flinke allergische klachten, kan vliegen zorgen voor oorpijn en kan het drukverschil ook tot schade leiden. Ervaar je een verstopt oor en komt dit door ernstige verkoudheid of ernstige allergische klachten dan is vliegen niet verstandig!
Conclusie. Fabel. Het 'klaren' van de oren bij het stijgen of landen is ongevaarlijk en vaak zelfs de enige manier om de druk en pijn op de oren te verminderen.
Als de klachten niet vanzelf verdwijnen na enkele dagen, is het raadzaam een arts te raadplegen. Een dichtzittend oor kan zeer veel verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn: Vocht achter het trommelvlies.