Hagerty presenteert jaarlijks een lijst met oldtimers waarvan zij verwachten dat deze in waarde gaan stijgen. Op de lijst van 2024 staan onder andere een bijzondere Alvis, vergeten Maserati en excentrieke Ford.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
10 beste voertuigmodellen om in waarde te stijgen
Deze gegevens rangschikken auto's van bijna nieuw tot maximaal vijf jaar oud op basis van hun gemiddelde verkoopprijs op de snelweg in 2023 vergeleken met 2022. De Duitse premiumautofabrikant BMW spant de kroon voor waardestijging met de elektrische auto BMW I3 .
Je spreekt van een waardevaste uitkeringen wanneer de hoogte van de uitkering meestijgt met de inflatie. Bij een waardevaste uitkering blijft je koopkracht dus behouden. Je kan dus nog steeds evenveel spullen kopen van je uitkering. Voorbeeld: je inflatie is 2% en je AOW uitkering stijgt ook met 2%.
De zogeheten 'oldtimervrijstelling' - die inhoudt dat oldtimers zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting - wordt in 2028 verscherpt. Het kabinet wil dat die vrijstelling alleen geldt voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd.
Klassieke auto's die op benzine of diesel rijden, worden niet verboden wanneer de wetswijzigingen in 2030 worden doorgevoerd . Het is echter waarschijnlijk dat de toenemende vraag naar elektrische auto's in de toekomst een uitdaging zal vormen voor bestuurders van klassieke auto's.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
1. 1955 Mercedes-Benz 300 SLR “Slr Uhlenhaut Coupe” ($143M) Tijdens een veiling in 2022 in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart werd dit de duurste klassieke auto ter wereld. Met een topsnelheid van 290 km/u was de “Uhlenhaut-Coupé” de snelste raceauto voor op de weg van zijn tijd.
Wat zijn de beperkingen? Een oldtimer mag je niet gebruiken voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer.Hij mag ook niet voor professioneel of betalend transport worden ingezet.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Dat is – je raadt het al – Lexus. Die stond ook in het onderzoek van de Consumentenbond op nummer 1. Het moedermerk van Lexus doet het evenmin slecht, want Toyota staat op de tweede plaats. De positie van de Amerikaanse merken nemen we even ter kennisgeving aan, vanaf plaats 5 wordt het weer interessant.
Cartier, Rolex, Audemars Piguet en Patek Philippe blijven in waarde stijgen en zijn daarom goede investeringen. Toch gaat het niet alleen om het merk; veel andere factoren tellen mee om een verzamelaarsitem te maken, zoals de staat, zeldzaamheid etc. U kunt ook overwegen om te investeren in 'vintage' horloges.