Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
De dagwaarde van een oldtimer is gezien de leeftijd van het voertuig vaak aan de lage kant. Met een taxatierapport kun je de waarde van je oldtimer vastleggen. In een taxatierapport staan alle kenmerken van je auto met daarbij specificaties en eventuele aanpassingen die zijn aangebracht.
Momenteel zijn auto's van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Als het gaat om de beste investeringen in klassieke auto's in 2022, zijn we van mening dat Porsche-, Alfa Romeo-, Toyota MR2- en Mercedes SL-modellen tijdens de COPVID-19-pandemie het potentieel voor een goede investering en ROI in de loop van de tijd hebben laten zien.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
De meest aangeboden occasion is de Volkswagen Golf, met een gemiddelde prijs van een kleine 10.000 euro. De Golf wordt elk jaar ongeveer 10 procent minder waard. Vergelijkbare modellen zoals de Opel Astra en de Ford Focus dalen jaarlijks zo'n 12,5 procent in waarde.
Hyundai i10 1.2
In de categorie supercompacte auto's wint de Mini One met een waardebehoud van 61,7 procent. De Toyota Corolla 2.0 Hybrid is winnaar in de compacte klasse met 59,8 procent, de Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 triomfeert in de middenklasse met 56,4 procent waardebehoud.
Wist je dat Porsches de meest waardevaste auto's ter wereld zijn? In de top-5 staan er Porsche modellen op plek 1, plek 2, plek 3 én plek 4, blijkt uit onderzoek van de Belgische autogids HLN Drive.
Eerste generatie Boxster/Cayman modellen zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop, hetzelfde geldt voor oudere Cayenne en Panamera modellen. Dit komt vooral omdat de productieaantallen van deze auto's mijlenver hoger liggen in vergelijking met welk 911 model dan ook.
Volgens het Engelse taxatiebureau Eurotaxglass is de Mini Cooper D het meest waardevaste automodel. Na drie jaar en 60.000 gereden kilometers schrijft de Mini slechts 36,8 procent van zijn nieuwprijs af. Een Engelsman, Fransman en een Italiaan voeren de lijst met meest waardevaste auto's aan.