Voor motoren van meer dan 50 cc, bromfietsen en scooters is een motorhelm met CE-label verplicht. Voor bestuurders van voertuigen van minder dan 4000 W volstaat een gewone fietshelm.
Het is verplicht om een helm te dragen tijdens het rijden, ongeacht of men een elektrische scooter of een e-bike gebruikt. Het dragen verhoogt niet alleen de veiligheid, maar is ook verplicht volgens de verkeerswet.
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Rijden zonder helm
Als de bestuurder van de scooter of bromfiets geen (goedpassende) helm draagt, kan dat resulteren in een boete van 120 euro.
Open carrosserie: Als de trike een open carrosserie heeft, moet je een helm dragen tenzij de zitplaatsen voorzien zijn van goedgekeurde driepuntsgordels. Deze gordels moeten voldoen aan de typegoedkeuring van het voertuig en correct worden gebruikt.
Quad goedgekeurd als personenauto
uw quad heeft een kenteken; uw quad is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid (WA); u heeft veiligheidsgordels om; u hoeft geen helm op.
Een trike of quad is voor de motorrijtuigenbelasting ook een motor, als deze voldoet aan alle volgende voorwaarden: De trike of quad heeft geen gesloten carrosserie of een daarmee vergelijkbare constructie. De trike of quad heeft een frame.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Rijden zonder (goedpassende) helm: €100. Als passagier geen (goedpassende) helm dragen: €100.
Helmplicht: Vanaf nu is het verplicht om een helm te dragen tijdens het rijden op een fatbike. Dit geldt zowel voor elektrische als niet-elektrische modellen.
Beschermende kleding – met uitzondering van een helm – is in Nederland niet verplicht. Je zou in theorie in je T-shirt, je korte broek en op je teenslippers op je motor kunnen rondrijden. Het mag duidelijk zijn, dat dat niet verstandig is.
Iedere helm heeft natuurlijk een kinbandsluiting. Het is zelfs verplicht om met een gesloten kinband te rijden. Dit is voornamelijk voor je eigen veiligheid zodat de helm niet af kan vallen tijdens de rit of een val.
De regels voor motorkleding zijn in Duitsland grotendeels hetzelfde als in Nederland. Een goedgekeurde helm is dus verplicht, verder zijn er geen wettelijke eisen.
Voorheen was het dragen van een helm op deze voertuigen niet verplicht, maar nu valt ook deze categorie onder de helmplicht. Dit betekent dat ongeacht het kenteken en de maximumsnelheid, alle E-Chopper-rijders in Nederland nu verplicht zijn om een helm te dragen tijdens het rijden.
3 wiel scooter zonder rijbewijs
Volgens de Verkeerswet worden de elektrische driewielers van IVA beschouwd als een medisch hulpmiddel in klasse 1. Je hebt dus geen rijbewijs nodig om je nieuwe elektrische scootmobiel met 3 wielen te mogen besturen.
Geen helmplicht
Als bestuurder van een elektrische fiets hoeft u geen helm op.
Vanaf 1 januari 2023 is het wettelijk verplicht om overal in Nederland een goedgekeurde motor- of bromfietshelm te dragen. Eventueel is een goedgekeurde speed-pedelec-helm ook toegestaan. Rijd je op de snorfiets zonder goedgekeurde helm, dan riskeer je een boete van € 120,-.
Geen autogordel dragen: 180 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 300 euro. Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie.
Boete voor wheelie op de motor
Een wheelie maken met je motor kan er stoer uitzien, maar is erg gevaarlijk en bovendien illegaal. De politie ziet dit als roekeloos gedrag en de boete hiervoor is fors. Denk hierbij aan een bedrag tussen de € 300 en € 800, afhankelijk van de situatie en inschatting van de politie.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Tarieven verkeers- en snelheidsboetes 2025
Een aantal boetebedragen liggen hoger dan in 2024. Zo kost rijden met een telefoon in je hand maar liefst € 430,- en door rood rijden € 310,-.
De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150. In vergelijking met Nederland zijn de snelheidsboetes in Duitsland nog altijd niet extreem hoog.
Een elektronisch apparaat is bijvoorbeeld een mobiele telefoon of muziekspeler. Handsfree bellen en muziek luisteren mag wel. Dit mag geen gevaar in het verkeer veroorzaken. Staat u stil?
Motoren, bromfietsen en driewielige voertuigen
Voor motoren gelden dezelfde regels als voor auto's. Daarnaast moet de motor een rode reflector aan de achterzijde hebben [29].
Wat kost de wegenbelasting van motoren? Voor een motor is het MRB tarief ongeveer €144 per jaar (2024). Echter, als je een volledig elektrische motor koopt, heb je in 2024 nog belastingvoordelen en is je motor vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.