In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.
De Formule 1-auto's van Red Bull Racing worden in het seizoen 2023 uitgerust met motoren van Renault. Volgens Red Bull Racing gaat het om een 'belangrijke kwaliteitsverbetering'.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
De eerste indruk die Max Verstappen in Bahrein van de nieuwe Honda F1-motor heeft gekregen, is een positieve. De wereldkampioen stelt dat het Japanse merk een goede stap heeft gezet met de upgrades en het aanpassen aan E10-brandstof. Daarnaast is de Nederlander positief gestemd over de plannen van Red Bull Powertrains.
Honda heeft de Formule 1 verlaten, maar blijft tot eind 2025 panklare motoren leveren aan Red Bull Racing en AlphaTauri. Dit terwijl de Oostenrijkse formatie de krachtbron in eerste instantie vanaf 2022 in eigen beheer zou nemen.
Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, gebruikt net als zusterteam AlphaTauri motoren van Honda. Alpine rijdt met Renault-motoren.
Achter de schermen bleef Honda tot de dag van vandaag onderdelen leveren en Red Bull Powertrains ondersteunen met personeel. Deze week werd bekend dat deze samenwerking doorgezet zal worden tot eind 2025, het laatste jaar van de huidige motorreglementen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Honda heeft de Formule 1 na 2021 verlaten, maar de motoren zullen verder ontwikkeld worden (voor zover dat kan met de motorbevriezing) door Red Bull Racing. Red Bull levert momenteel alleen motoren aan haar eigen teams: Red Bull en AlphaTauri. Een extra team betekent meer data, wat voor elke leverancier belangrijk is.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Specifiek rijdt Verstappen vanmiddag met een nieuwe turbo, interne verbrandingsmotor, MGU-H, MGU-K en uitlaatsysteem. De motorwissel heeft voor Verstappen nog geen directe gevolgen, maar hij zit nu wel aan zijn limiet van drie vervangingen.
Honda is dit jaar formeel niet meer van de partij als motorleverancier in de Formule 1. Het Japanse merk heeft besloten om alles op de elektrificatie van straatauto's te zetten en zwaait na het behalen van de wereldtitel met Max Verstappen af in de koningsklasse.
Max Verstappen mag zich ook eigenaar noemen van een Ferrari Monza SP2. Een vereiste voor het kopen van deze auto is dat je al in het bezit bent van een Ferrari. Dat was na de aankoop van Max' eerdergenoemde 488 Pista geen probleem. De SP2 is een gelimiteerd exemplaar, uit de Icona-productiereeks.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
Honda blijft toch motorleverancier van Formule 1-teams Red Bull Racing en AlphaTauri. Dat terwijl de Japanse fabrikant eigenlijk na 2021 zou afzwaaien. Zoals dat in het verleden ook wel is gebeurd, nam Honda afgelopen jaar afscheid van de Formule 1 op een hoogtepunt.
Formule 1-fans konden dinsdag alvast in de stemming komen in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Daar staat de Red Bull-wagen van Max Verstappen.
Met de spiksplinternieuwe Mercedes-aangedreven bolide gaan McLaren-coureurs Daniel Ricciardo en Lando Norris komend seizoen de strijd aan. De McLaren-bolide, die in 2022 als MCL36 door het leven gaat, is ook komend seizoen voorzien van een sterke Mercedes power unit.