Het gewicht van het rolluik wordt bepaald door de oppervlakte van het rolluik te vermenigvuldigen met het gewicht van het materiaal waarvan het gemaakt is per vierkante meter. Bij een rolluik van 250 cm breed en 125 cm hoog uit PVC heb je dus een motor nodig die 2,5x1,25 x 5 kan trekken.
In praktische termen betekent dit het stroomverbruik van de motor. In dit voorbeeld, heeft de motor een vermogen van 120 Watt, dat wil zeggen dat hij evenveel verbruikt als 2 gloeilampen. De kosten van een uur lang je rolluik laten in- en uitrollen, zijn 1,2 cent (bij een kilowatt prijs van 0,10 cent).
Voor PVC lamellen is het gewicht ongeveer 4 kg per vierkante meter voor rolluiken tot zo'n 3 meter. Voor rolluiken die breder zijn dan 3 meter, hou je 6 kg per vierkante meter aan, omdat daarvoor zwaardere lamellen worden gebruikt. Voor stalen en aluminium lamellen ligt het tussen de 7,5 à 10 kg per vierkante meter.
Is de motor defect? De motor van een rolluik vervangen heeft een gemiddelde prijs van €200,- tot €600,-. De veren zijn ook een onderdeel dat kapot kan gaat. De rolluik veer vervangen kost gemiddeld tussen de €50,- en €100,-.
Dus, je neemt het aantal Nm van de motor, deelt dit door de straal van de as uitgedrukt in meter. De uitkomst deel je door 9,81 om het aantal Newton om te rekenen in Kg. Een voorbeeld: Je hebt een motor van 30 Nm en een as van 60 mm diameter.
Het gewicht van het rolluik wordt bepaald door de oppervlakte van het rolluik te vermenigvuldigen met het gewicht van het materiaal waarvan het gemaakt is per vierkante meter. Bij een rolluik van 250 cm breed en 125 cm hoog uit PVC heb je dus een motor nodig die 2,5x1,25 x 5 kan trekken. Dat is dus 15,63 kg.
Oorzaak 1: de motor is versleten
Gebruikt u de motor ongeveer vier keer per dag (normaal gebruik), dan gaat de motor ongeveer tien jaar mee. Gebruikt u de motor vaker, dan treedt er sneller slijtage op.
Als je je rolluik wilt automatiseren of elektrisch wilt maken, dan is dat voor de handige doe het zelver geen probleem. Wat je in feite moet doen is het mechanisme voor de oprolmechanisme van de band vervangen door een buismotor. De motor schuif je dan in de buis, je stelt de motor af en je bent klaar.
Simu buismotor
Van Simu hebben we buismotoren die geschikt zijn voor rolluiken en zonneschermen: de Simu T3. 5 buismotor, de Simu T5 buismotor, de Simu T6 buismotor, de Simu T8 buismotor en de Simu T9 buismotor. Simu rolluikmotoren zijn verkrijgbaar vanaf € 74,95.
Rolluikmotor van Somfy kopen
Bestel een Somfy rolluikmotor voor het automatiseren van uw zonwering, knikarmschermen, rolluiken en screens vanaf € 109,95.
Wat is io? Draadloze bediening met terugkoppeling voor besturing van één of meerdere producten. Uitgebreid Somfy huisautomatisering systeem. alle zonwering, rolluiken, garagedeuren en verlichting bedienen.
Wat is RTS? Radio Technologie Somfy® (RTS) is het eigen gesloten besturingsplatform van Somfy waarmee je vanaf elke plaats in en rondom je woning gemotoriseerde binnenzonwering en buitenzonwering zoals zonneschermen, rolluiken, pergolazonwering en verticale screens kunt besturen, bedienen en uitbreiden.
Aluminium lamellen wegen gemiddeld 4 kilogram per vierkante meter. In de meeste gevallen wordt echter gekozen voor de PVC lamellen. Deze zijn iets zwaarder: zo'n 5 kilogram per vierkante meter.
Rolluiken bieden isolatie tegen geluid, warmte en koud. Door de isolatie tegen warmte en kou, ook wel thermische isolatie genoemd, bespaar je energie. Energie besparen is zowel goed voor het milieu als voor de energierekening.
Om de binnenkant van het rolluik te reinigen, moet je de kap verwijderen. Daardoor kun je er goed bij. Laat vervolgens het rolluik steeds een klein stukje zakken terwijl je met de spons de boel goed schoonmaakt.
Uw rolluik wil niet meer, of maar een klein stukje, omhoog. Als u het rolluik handmatig helpt omhoog te gaan, kan de motor het rolluik nog helemaal open krijgen. Wanneer dit bij u het geval is, is de rolluikmotor versleten waardoor hij niet krachtig genoeg meer is om het gehele rolluik zelf op te rollen.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Je meet de maximale trekkracht (Nm) aan de wielen (of aan de krukas van de motor) in de toerenrange die beschikbaar is en rekent dan uit hoeveel "PK" er voorhanden is bij dat bepaalde toerental. Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
Het motorvermogen omrekenen van kW naar pk is vrij eenvoudig. 1 kW staat voor 1,36 pk, omgekeerd staat 1 pk weer voor 0,74 kW. Een auto met 81 kW heeft dus een vermogen van 110 pk. Dat één paard één paardenkracht heeft is feitelijk gezien onjuist.