Renault heeft sinds 2012 meer dan 100.000 Renault-motoren aan Mercedes geleverd voor de modellen A-Klasse, B-Klasse en CLA-Klasse. Dit soort overeenkomsten zijn vrij gebruikelijk in de auto-industrie omdat ze een flinke besparing opleveren voor alle betrokken merken.
Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault.
Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
De volgende 7 Mercedessen maken gebruik van een Renault motor: A180, A200, Citan, CLA200, GLA200, B160 en de B200. Deze auto's maken gebruik van de m282 4-cilinder 1.3 liter benzinemotor die Mercedes in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd.
Van de 1,5-liter viercilinder is er een C 180 met 170 pk en een C 200 met 204 pk. De C 300 krijgt een 2,0-liter viercilinder met 258 pk. De 200 en 300 zijn als vierwielaandrijvers te krijgen en alle motoren hebben een 48-volt hulpje.
Renault heeft sinds 2012 meer dan 100.000 Renault-motoren aan Mercedes geleverd voor de modellen A-Klasse, B-Klasse en CLA-Klasse.
De C200 is een stuk pittiger dan de C180. De C200 heeft 184pk en 270Nm en dat verschil merk je. Zelfs met 65km op de teller gaat de auto er goed vandoor. Het rijdt erg lekker.
De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 39.194. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximum koppel van 250 Nm.
De A-Klasse is de eerste Mercedes-Benz met de nieuwe 1.4 viercilinder benzinemotor die in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. Dat merk biedt dezelfde motor aan als 1.3 TCe en eigenlijk ligt die benaming dichter bij de waarheid, omdat de werkelijke cilinderinhoud 1.332 cc is.
Het model wordt in eerste instantie leverbaar als B 180 en B 200, beide met een 1,3-liter benzinemotor met respectievelijk 136 en 163 pk. Een 7-traps automaat is in beide gevallen standaard. Dieselaars kunnen kiezen voor de B 180d met een 116 pk sterke 1.5-motor.
De CLA200 heeft dezelfde motor, maar dan met 115 kW/156 pk en de CLA 250 heeft een 2,0 liter turbomotor, goed voor 155 kW/211 pk.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
De nieuwe instapper betreft een A160, met 1.6-turbomotor met 102 pk. De naam zegt hier niet alles, want de A180 en A200 hebben dezelfde 1.6-motor, maar dan met 122 en 156 pk. Het motorgamma ging in zoverre op de schop dat de naamgeving is veranderd.
GLA als 180
Die variant van de kleinste cross-over van het merk heeft een 1.3 viercilinder van 163 pk en 250 Nm onder de kap. Die benzinemotor laat zich niet langer de basismotor te noemen.
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
De voorgangers. De Mercedes-Benz SL – wat staat voor Sport Leicht – bestaat al sinds 1952: eerst voor op het circuit, maar twee jaar later ook als straatauto. De 300 SL begon zijn leven in 1954 als coupé (de befaamde Gullwing) en werd later afgelost door de 300 SL Roadster en zijn goedkopere broertje 190 SL Roadster.
De nieuwe A-klasse is veel betaalbaarder in onderhoud. Het verversen van de olie in de A-klasse kost ongeveer $140-$150 (inclusief onderdelen en arbeidsloon). Een volledige onderhoudsbeurt van de A-klasse kost u zo'n $210 tot meer dan $315, wat een respectabel kostenplaatje is gezien de badge vooraf.
Ervaring met Mercedes-Benz A-Klasse CDI 200 DCT: Fijne stuur auto. Redelijk stug afgeveerd. Zeer goede weglegging, standaard onderstel en stuurinrichting. Motor en automaat geven het gevoel om met meer vermogen onderweg te zijn, dam met 136 pk-tjes.
De nieuwe Vito met de 1.6 liter dieselmotor voor de 109 en 111 CDI is afkomstig uit de Renault Trafic.
Het verschil met de normale A-Klasse is niet heel groot, maar je zit hoger in de GLA. Dat maakt instappen makkelijker en zorgt ook voor meer overzicht op de weg. Daarnaast zijn langere bestuurders ook blij met de royale verstelmogelijkheden en voetenruimte voorin de Mercedes GLA, want daar scoort hij punten.
China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. De fabriek in Beijing produceert de C-klasse met lange wielbasis voor de Chinese markt. In East London worden Limousines met rechtse en linkse besturing gebouwd voor de wereldwijde export.
De Mercedes C180 en het milieu
Het vermogen loopt uiteen van 116- tot 510 pk. Alle modellen beschikken over een start/stopfunctie en voldoen aan de Euro 6-norm.
Grote beurt Mercedes C Klasse kosten ✔️ Prijs v.a. € 209.
De auto is voorzien van een 136 pk sterke 1,3 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor zo'n € 2.200,- extra laat de fabrikant het blok 163 pk leveren en genereert de viercilinder Renault-motor 50 Nm meer aan koppel, wat de trekkracht op 250 Nm brengt.
Het Franse concern Groupe Renault is eigenaar van de merken Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung Motors en zelfs het Russische LADA.