Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen. Welke E-Bike kun je opvoeren?
Welke elektrische fiets is makkelijk op te voeren? Alle elektrische fietsen vanaf 2013 met middenmotor zijn geschikt. Denk hierbij aan merken als Bosch, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha. Echter kiezen steeds meer mensen voor een Speed Pedelec, deze heeft al van zichzelf een hogere maximum snelheid.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand.
Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen. Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Er zijn allerlei motoren op de markt. Hoe kom je erachter welk merk het beste bij je past? 'Begin voor een goede vergelijking eerst met een testrit op een elektrische fiets met de middenmotor Active Line Plus van Bosch. Dit is de beste allround middenmotor.
De elektrische fiets Super 73 is een hit in Amerika. De e-bike met dikke banden voelt als een lowrider motor. Met een volle accu kan je 70 kilometer rijden en de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur haal je al binnen een paar seconden.
Ben je in bezit van een elektrische fiets met een voor– of achterwielmotor? Omdat voor deze type motoren geen setjes te verkrijgen zijn, is het niet mogelijk om deze e-bikes op te voeren.
En dus zie je veel elektrische steps rondrijden, zelfs al mogen ze officieel niet gebruikt worden. Je riskeert daarmee een boete van €380,- en dat je step in beslag wordt genomen. Mocht je wel worden aangehouden, dan kan het dus een duur geintje worden.
Middenmotor van Bafang
'Bafang is een Chinese fabrikant die een zeer groot aantal e-bikemotoren met bijbehorende displays en accu's levert. In Nederland worden vooral de M420 motor en de M300 motor gemonteerd.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.