Ook volgende buurten in Parijs zijn niet echt veilig en te vermijden: de buurt rond Quartier Barbès, Château Rouge, Château d'eau, Saint-Denis, Le bois de Boulogne, Le boulevard de Clichy, de Chinese wijk en La porte de Clignancourt.
Nation, Châtelet, Gare de Lyon en Montparnasse zijn allemaal haltes en stations die u moet vermijden voor overstappen als u tijd – en stress – wilt besparen! Deze enorme stations kunnen wel 15 verschillende perrons hebben en het kan wel 10 minuten duren om van het ene naar het andere te navigeren.
Om met de metro van Parijs te reizen heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Dit vervoersbewijs heet de Navigo pas. Deze pas kun je kopen bij een loket in een trein- of metrostation. De pas zelf kost €2.
De metrolijnen van Parijs zijn geordend op nummer en kleur. De richting waarin de lijn rijdt, wordt aangegeven door een plaatsnaam aan het einde van de lijn . Haltes langs de route worden aangegeven door twee verschillende soorten stippen. Een witte stip betekent dat het station een overstappunt is waar u kunt overstappen op andere lijnen.
Metrolijn 1 van Parijs – toeristische trekpleisters
Tussendoor loopt het langs de meeste toeristische trekpleisters van Parijs. Dit is de lijn die u moet nemen voor de Arc de Triomphe, de Champs Elysées, de Place de la Concorde, de Jardin des Tuileries, het Louvre en het Palais Royal, en ook voor de wijken Le Marais en Bastille.
Losse kaartjes voor de metro en bus
U kunt er betalen met muntgeld, bankpas en creditcard. U moet rekening houden met een wachtrij voor deze automaten. RATP is aan het overstappen op digitale kaartjes, de papieren kaartjes zullen op termijn verdwijnen.
Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.
Met zones 1-3 kunt u binnen de stad Parijs reizen, d.w.z. binnen de grenzen die op de kaart in het geel zijn aangegeven . Met zones 4-5 kunt u door de hele regio Groot-Parijs reizen en zelfs verder reizen, bijvoorbeeld naar Disneyland Parijs, of naar Versailles en zijn kasteel, en ook naar de luchthavens van Parijs.
2) Navigo Jour / metro dagkaart: het nieuwe vaste tarief voor de Navigo Jour (dit is een onbeperkte dagpas) is 12€. Dit is wel exclusief de luchthavens. Deze dagkaart kan interessant zijn als je veel reist binnen 1 dag in Parijs.
Is het veilig om 's nachts in Parijs te wandelen? Parijs is over het algemeen veilig voor nachtelijke wandelingen, vooral in toeristische gebieden zoals de Champs-Élysées, Montmartre en rondom de Eiffeltoren. Zoals in elke grote stad, is het verstandig om waakzaam te blijven, maar Parijs is goed bevolkt 's nachts.
De stations worden meestal bewaakt en goed onderhouden, met overal bewakingscamera's. Zoals gewoonlijk moet u zich vooral zorgen maken om zakkenrollers . Hier zijn enkele tips om ze te vermijden. Zakkenrollen komt veel voor in de metro, vooral tijdens de spits en op de drukste stations.
Metro in Parijs
(In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas. Je koopt hem bij de ticketautomaten van de meeste metrostations. Losse metrokaartjes zijn vooralsnog wel te koop en ook de oude carnets blijven geldig.)
De stadsdrukte die zich uitstrekt over Parc de La Villette is een van de redenen om het 19e arrondissement te bezoeken; het noordelijke deel kan u echter minder veilig laten voelen. Stalingrad, Jaurès en Mouzaia zijn enkele gebieden in Parijs die u beter kunt vermijden als u alleen reist op zomeravonden.
Het meest verstandige blijft Parijs te vermijden tijdens de ochtenduren tussen 7 en 10 en in de namiddag tussen 15 en 21u. Andere alternatieven zijn de route naar het westen (Bordeaux) en de route naar het zuiden (Marseille). Wie in het oosten van België woont rijdt het best via Luxemburg, Metz en Nancy.
Is Montmartre veilig? Over het algemeen is Montmartre zeker een veilig deel van Parijs, het gebied wordt bewaakt door politie en u zou zich hier overdag en 's nachts veilig moeten voelen voor gewelddadige criminaliteit .
Het is niet altijd gemakkelijk om je vrienden te overtuigen om te gaan wandelen in de wijken Goutte d'Or en Chapelle of in de wijk Barbès-Rochechouart. Het moet gezegd worden dat deze delen van de hoofdstad een slechte reputatie hebben, geassocieerd met criminaliteit, allerlei soorten smokkel en onveiligheid.
Parijs is verdeeld in vijf zones: zones 1-3 zijn het stadscentrum en de nabijgelegen buitenwijken, en zones 4-5 liggen verder weg, zoals Versailles en Disneyland. Je kunt metrokaartjes kopen bij de machines, waar je verschillende talen kunt kiezen, of bij de balie op alle stations.
Voor de Eiffeltoren, de Moulin Rouge, het Louvre en de Galeries Lafayette hoeft u niet ver te zoeken: alles bevindt zich in zone 1 , binnen de stadsgrenzen van Parijs.
Welke zone is nu verboden voor toeristen met de auto? De Parijse ZTL geldt voor het 1e, 2e, 3e en 4e arrondissement. Dit gaat om gebieden waar ook het Louvre, de Tuilerieën en een groot deel van de Avenue de l'Opéra te zien zijn.
Hoe komt u bij Sacré-Coeur? De metro is een handige en vlotte manier om Sacré-Coeur te bezoeken. De witte basiliek is te bereiken via Metrolijn 2 – Halte Anvers. Bij Sacré-Coeur bevindt zich een halte voor de Hop on Hop off bussen van Parijs.
Eenmaal in Parijs is het makkelijk om kaartjes te kopen bij bemande loketten en automatische ticketautomaten . Er zijn verschillende varianten van ticketautomaten, de meeste hebben een keuze uit talen, waaronder Engels. De ticketautomaten zijn betrouwbaar en verkopen een scala aan vervoersbewijzen, weinig mensen zullen de enkele T+ tickets kopen.
Wat kost een dagkaart in Parijs? Een dagkaart voor het openbaar vervoer in Parijs koop je vanaf € 8,65. De prijs loopt op naarmate je reis meer zones bestrijkt.
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android. Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen. Links naar overzichten van alle lijnen van de RATP vind je hier.