Kleding van onder andere Nike en Tommy Hilfiger wordt nog steeds gemaakt door Oeigoerse dwangarbeiders. De Nederlandse bedrijven C&A, Tommy Hilfiger, Nike en Calvin Klein importeren en verkopen nog altijd kleding die gemaakt is door dwangarbeiders in Chinese concentratiekampen.
China is verreweg de grootste exporteur van kleding in de wereld. Vanaf 1979 stelde de Volksrepubliek China zich meer open voor internationale handel via flinke economische hervormingen.
Oeigoeren zijn een aan Turken verwant volk uit Centraal-Azië. Oeigoeren hebben een ander uiterlijk dan Han-Chinezen en een eigen cultuur en taal. Veel van de circa twaalf miljoen Oeigoeren in China zijn soennitische moslims, maar vooral onder de stedelijke bevolking zijn ook seculiere Oeigoeren.
De Oeigoeren worden er gehersenspoeld en zelfs gemarteld. Ze krijgen soms geen eten, worden geslagen met ijzeren stokken en aan hun handen opgehangen. Ouders en kinderen worden van elkaar gescheiden. Mensen die vastzitten in de kampen krijgen geen rechtszaak en hebben geen toegang tot een advocaat.
In juli 2009 braken rellen uit in Xinjiang na een gevecht tussen Oeigoerse en Han-Chinese arbeiders in een fabriek, waarbij meer dan honderd doden vielen. Na de rellen hebben Oeigoerse terroristen tussen 2009 en 2016 tientallen Han-Chinezen gedood in gecoördineerde aanvallen. Onder andere in 2009, 2011, en 2014.
Al langer was bekend dat de Chinese regering Oeigoeren oppakt en in strafkampen stopt, maar in de ontdekte documenten staat veel nieuwe informatie. Uit de documenten blijkt dat tussen de 1 en 2 miljoen Oeigoeren vastzitten of opgesloten waren, vaak zonder dat een rechter naar de zaak heeft gekeken.
Onafhankelijkheidsstrijd in China
De bevolkingsgroep is verwant aan het Turkse volk en spreekt een Turkse taal. De Oeigoeren wonen voornamelijk in de Chinese autonome regio Xinjiang, waar ze naar eigen zeggen worden onderdrukt door de Chinezen.
Oeigoeren, Kazakken en andere voornamelijk islamitische minderheidsgroepen in de regio Xinjiang worden massaal opgesloten in 'heropvoedingskampen'. Daar worden ze geïndoctrineerd en mishandeld. De meeste familieleden weten niet waar hun opgesloten geliefden zijn en zijn te bang om zich hierover uit te spreken.
Onze productielocaties.
Zeeman heeft geen eigen fabrieken en er wordt in de fabrieken dus ook voor andere merken en retailers geproduceerd. Wij investeren in lange termijnrelaties en kennen de fabrieken met wie we samenwerken. Al onze fabrieken hebben onze gedragscode ondertekend.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
De trend is ontstaan door een niet al te serieus fantasie-artikel van een jaar oud. Daarin zegt de schrijver dat als er ooit zombies komen, dan waarschijnlijk in China. Maar die zijn er dus niet. Zombies bestaan niet.
Sinificatie of sinificering, ook wel verchinezing, is de linguïstieke en culturele assimilatie van termen en concepten naar die van de taal en cultuur van China. In de taalkunde wordt de term gebruikt om nauwkeuriger te verwijzen naar de transliteratie, waardoor sinificatie parallel loopt aan romanisatie.
Het Oeigoerse volk werd al door Marco Polo genoemd. In 1949 nam China namelijk hun grondgebied in, waarna de islamitische Oeigoeren langzaam werden verdrongen door de Chinezen. Het Oeigoerse volk is al eeuwenlang de grootste etnische groepering in de regio Xinjiang, dat onder Mongolië en Kazachstan ligt.
Oeigoeren zijn een Centraal-Aziatische etnische groep met een aparte cultuur en taal die voornamelijk in Xinjiang, een autonome regio in de noordwestelijke hoek van China (PRC) woont. Mijit, een danser en muzikant van opleiding, werkte om Oeigoerse muzikanten naar internationale muziekfestivals in Frankrijk te brengen.
Zombies bestaan natuurlijk niet, maar mocht de aarde ooit een zombie-invasie te verwerken krijgen, dan hoeven we ons geen illusie te maken: ze zouden ons binnen honderd dagen vrijwel uitroeien. Eén enkele zombie zou binnen twintig dagen al een epidemie van betekenis kunnen veroorzaken.
Voor alle duidelijkheid: een zombie-apocalyps is complete fictie. Maar mocht het op een ongelukkige dag toch gebeuren, dan zou de mensheid in amper 100 dagen gedecimeerd zijn tot 273 personen zo zegt de eerste studie. Op de hele planeet. Er zou dan voor elk miljoen zombies exact één mens over zijn.
De zombie is te herkennen aan zijn magere uiterlijk (iets wat vaak aan zijn ondode status wordt gekoppeld) en zijn ontzielde blik, bijvoorbeeld witte ogen. De 'moderne' of 'fictieve' zombie, zoals deze in mediaproducten voorkomt, wordt meestal beschouwd als een ziek agressief dierlijk wezen of een besmet persoon.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
Ook bij leveranciers van Boohoo.com in het Verenigd Koninkrijk zitten een aantal dingen niet pluis. Arbeiders zouden er werken in onveilige omstandigheden en zouden onder het minimumloon worden betaald. De fast fashion-bedrijven zelf besteden de productie vaak uit aan aannemers en onderaannemers.
Shein degradeert kleding tot een ultiem wegwerpproduct
Bovendien staat het internet vol met negatieve reviews van consumenten die zich verbazen over hoe slecht de fit en kwaliteit van Shein items zijn (53% van de reviews op Trustpilot is negatief).
'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
Geschiedenis. De eerste winkel werd geopend in maart 1967 door Jan Zeeman (1942–2020) in Alphen aan den Rijn. Die was opgezet als een soort supermarkt voor kleding en sloeg goed aan, zodat al snel de tweede vestiging werd geopend. Zeeman noemde zijn concept textielsupers.
Alle HEMA producten worden in productielocaties over de hele wereld gemaakt, waarbij HEMA geen eigen fabrieken heeft. Een goede samenwerking is daarom essentieel. Samen met onze fabrikanten maken we producten van goede kwaliteit op een verantwoorde manier. Ze hebben dan ook allemaal onze Code of Conduct getekend.