Momenteel zijn er nog maar twee merken die waterstofauto's produceren. Dit zijn de merken Hyundai en Toyota. Wel zijn verschillende merken bezig met het ontwikkelen van hun eigen waterstofauto.
Goedkoopste auto op waterstof
In Nederland is het mogelijk om twee soorten waterstof auto's te kopen, namelijk de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Toyota Mirai heeft een vanafprijs van € 65.000,-. Daarmee is de Toyota Mirai is de goedkoopste auto op waterstof in Nederland.
De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl.BTW en 12,10 euro incl.BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
“Technisch gezien kan het. We hebben een dieselautomotor zo verbouwd dat hij op 100 procent waterstof loopt en dat zou je ook voor benzinemotoren kunnen doen.
Nadelen rijden op waterstof
Waterstof is net zo duur als benzine. De verwachting is dat mettertijd waterstof goedkoper geproduceerd kan worden. Een elektrische auto opladen is een stuk voordeliger. Waterstofstations zijn tegenwoordig nog erg schaars.
Op dit moment is vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt geproduceerd grijs. In de toekomst is de verwachting dat er meer blauwe en groene waterstof bij komt. Groene waterstof is op dit moment nog duur, maar de verwachting is dat de prijs zal dalen zodra er meer gemaakt wordt.
Bestaande infrastructuur gebruiken
De overgang naar waterstof zal stap voor stap moeten gaan. En dat is niet het enige. Zo zijn de huidige types cv-ketel niet geschikt om op waterstof te draaien. Deze dienen dus aangepast te worden of te worden vervangen.
Kosten. Waterstof rijden is niet per se voordeliger dan benzine of diesel rijden, want de prijs zit een beetje tussen beide brandstoffen in. Je betaald waterstof namelijk niet per liter, maar per kilo. In een volle tank gaat ongeveer 5 tot 6 kilo en gemiddeld kost waterstof aan de pomp 10 euro per kilo.
Voor zelf waterstof produceren heeft u een generator nodig
Wilt u zelf waterstof produceren in uw bedrijf, dan dient u te beschikken over een waterstofgenerator. Waterstofgeneratoren van Avilo staan garant voor een veilige methode van waterstofproductie in uw bedrijf.
Waterstof is heel licht, goed op te slaan, en is goed om te zetten in elektriciteit. Als energiedrager is het 3x efficiënter dan benzine of diesel. Dus met minder waterstof kan je meer kilometers rijden. Vandaar dat er veel experimentele voertuigen op waterstof rijden.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas.
Waterstof is een belangrijke speler in de transitie naar duurzame energie. Anders dan bij fossiele brandstoffen hoeven we niet bang te zijn dat het opraakt en bovendien stoten waterstofauto's alleen water uit.
Een waterstofauto rijden is wel goedkoper dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Het klopt dat een elektrische auto iets voordeliger rijdt dan een waterstofauto. Het grote voordeel is echter dat je waterstof veel sneller tankt en de actieradius veel groter is.
Dat blijkt wel uit het aantal waterstofmodellen die in Nederland verkrijgbaar zijn. Er zijn op dit moment namelijk slechts twee modellen te koop: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Waar de infrastructuur van batterijauto's goed ontwikkeld is, zie je dat waterstof op sommige vlakken nog achterloopt.
Nederland telt op dit moment drie waterstoftankstations. Waterstof tanken in Nederland is mogelijk in Arnhem, Helmond en Rhoon. De overheid en verschillende bedrijven zoals Shell werken achter de schermen hard aan een dekkend netwerk van waterstofstations in Nederland.
Verreweg de meeste waterstof is grijs. Dat is een probleem, want bij de productie komt veel CO2 vrij. En daar willen we juist zo snel mogelijk vanaf om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Blauwe en groene waterstof is er nog bijna niet.
Een elektrische auto heeft ongeveer 22 kilowattuur (kWh) nodig voor een rit van 100 kilometer, een waterstofauto 52 kWh. De balans voor de waterstofauto is dus veel slechter.Deze heeft ongeveer 2,4 keer meer energie nodig dan een elektrische auto.
Voor- en nadelen van de waterstofauto
Het belangrijkste voordeel van een waterstof-elektrische auto is het feit dat tanken veel sneller gaat dan het opladen van een batterij-elektrische auto. Nadelen zijn de hoge aanschafprijs (die gaat al snel naar € 70.000) en het geringe aantal waterstoftankstations.
Het grote voordeel ten opzichte van aardgas is dat er geen uitstoot van CO2 is. Het enige dat overblijft is waterdamp. Met waterstof kun je een huis verwarmen, maar het is niet geschikt om mee te koken. Daarom is er bij de toepassing van H2 vaak een hybride oplossing nodig.
Waterstof is nog geen vervanging voor aardgas, omdat het nog niet op grote schaal geproduceerd kan worden. De waterstof die nu gemaakt wordt, is niet duurzaam omdat het wordt produceerd met fossiele brandstoffen en niet met duurzame elektriciteit. Ook de kostprijs ligt nog veel hoger dan aardgas.
Het bijzondere aan het toestel van Nefit Bosch is dat hij 'H2 Ready' is: klaar voor waterstof. Het toestel is namelijk snel om te zetten van aardgas naar 100% waterstof. Dat is een groot voordeel als op enig moment in de toekomst hele woonwijken overgaan op waterstof.
Kun je waterstof zien? Nee, waterstof kan je niet zien, ook de vlam van waterstof is onzichtbaar, dus je kan het niet zien branden zoals bijvoorbeeld aardgas in een CV ketel. De enige manier om te detecteren of waterstof brand is met behulp van een infrarood sensor.
Een schokkende studie naar de milieu-impact van waterstofproductie haalde afgelopen week zelfs The New York Times. De studie laat zien dat blauwe waterstof, waarbij je waterstof maakt van aardgas en de CO2 die bij productie vrijkomt afvangt en opslaat, vervuilender is dan het direct verbranden van aardgas.
Waterstof is bovendien explosief in een breed concentratiegebied in besloten ruimtes bij aanwezigheid van zuurstof en een ontstekingsbron. De vluchtigheid van waterstof maakt ook dat het de neiging heeft tot lekken in bepaalde deelcomponenten zoals leidingen, drukvaten of opslagtanks.