Macro trends: dit zijn drijvende krachten die maatschappijbrede veranderingen teweegbrengen. Voorbeelden zijn vergrijzing, participatiemaatschappij, dematerialisering (we huren/abonneren vaker en kopen minder)
Micro-omgeving: krachten in het organisatie die van invloed zijn op het vermogen om succesvolle relaties met klanten op te bouwen. Meso-omgeving: directe omgeving van het bedrijf. Macro-omgeving: bredere maatschappelijke krachten die de markt beïnvloeden.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
De microtrend uit zich in daadwerkelijke producten of diensten die voortvloeien uit (vaak technische) innovaties en invulling geven aan de nieuwe behoeften van mensen. Denk aan abonnementsvormen als Netflix en Spotify, haute cuisine friettenten en crowd-funded vlees. Microtrends hebben een levensduur van 1-5 jaar.
Meso analyse (ofwel industrie analyse of sector analyse) richt zich op de bedrijfstak waar een organisatie in zit. Veel industrieën hebben industriespecifieke risico's, die niet gelden voor bedrijven buiten die bedrijfstak. Macro analyse richt zich op het bredere economische landschap.
Het macro- niveau is het niveau van stoffen en reacties die we door middel van stofei- genschappen kunnen waarnemen. Het microniveau is de wereld van de deeltjes waaruit stoffen bestaan, zoals atomen, moleculen en ionen, die we niet kun- nen waarnemen.
Onder macro (groot) vallen de hoofdbestanddelen van voeding, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vocht en alcohol. Onder micro (klein) vallen vooral vitamines en mineralen. Door op deze manier een indeling te maken van de voeding die je dagelijks binnen wil krijgen, ben je vooral gericht op de inhoud.
Deze vijf trends zijn: Individualisering, Informatisering, Internationalisering, Informalisering en Intensivering (beleving). Volgens het Centraal Planbureau (CPB) in 2010 zijn 4 demografische trends bepalend voor hoe de Nederlandse samenleving er in de nabije toekomst uitziet.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Elke trend is een weerspiegeling van de tijdsgeest. Alle gebeurtenissen die plaatsvinden in de maatschappij genereren gezamenlijk een bepaald gevoel. Dit gevoel wordt door ontwerpers, die hier gevoeliger voor zijn dan 'normale' mensen, opgepikt, waarna zij hun interpretatie van dit gevoel doorvertalen in hun ontwerpen.
het voorvoegsel macro- (Oudgrieks: μακρός; makros; "groot", "lang"), het grootste onderdeel van het rijtje micro - meso - macro, zoals in macro-economie, macrofotografie of macronutriënten. Het antoniem is micro-.
De macro omgeving omvat factoren waar de organisatie geen invloed op kan uitvoeren. Toch wordt het overgrote deel van het succes van een organisatie bepaald door factoren in de macro omgeving. Een organisatie dient in haar strategie rekening te houden met deze niet te controleren factoren.
Traditioneel worden met het macro‑economisch beleid de volgende vijf doelstellingen nagestreefd: 1. duurzame economische groei; 2. volledige werkgelegenheid; 3. terugdringen inflatie; 4.
Hoe onderzoek je de macro-omgeving? Onderzoek naar de macro-omgeving van een organisatie is onderdeel van de externe analyse en doe je door middel van de DESTEP-analyse. Hierbij ben je vooral op zoek naar de kansen en bedreigingen in elke omgevingsfactor van de macro-omgeving.
Sociaal werkers interveniëren op drie niveaus: - individuen/ huishoudens (microniveau) - het collectief: groepen, wijken, gemeenschappen (mesoniveau) - organisaties en beleid (macroniveau) De praktijk en de methodiekontwikkeling van het sociaal werk spitsen zich vooral toe op het interveniëren op microniveau.
In je macro-planning zal je ook bepalen welke communicatie nodig is. Je maakt verschillende kanalen aan. Daarmee beantwoord je de vraag “waar en hoe ga je communiceren”? Bij je kanalen kan je meteen al verantwoordelijken aanduiden, of deelnemers uitnodigen.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Trends ontstaan door verandering in de tijd. Mensen en hun behoeften veranderen langzaam, de beschikbare middelen, kennis en techniek snel. Expressie van wat er leeft leidt tot gebruik van nieuwe vormen om het juiste signaal te geven.
Een Trendwatcher signaleert en voorspelt trends. Trends zijn veranderingen of ontwikkelingen in de samenleving. Een Trendwatcher kan aan de hand van onderzoek bijvoorbeeld sociale, technologische of politieke ontwikkelingen signaleren.
Denim is en blijft een echte mode-highlight en vindt zichzelf het komende seizoen helemaal opnieuw uit. Jurken, blouses en broeken zijn veelzijdiger dan ooit tevoren, met modieuze wassingen, oversized stijlen, batik-elementen, franjes, borduursels en vele andere versieringen.
Dit jaar is het tijd voor het grotere werk, de volumineuze broek is namelijk dé trend van 2022. Zeg maar dag tegen je skinny jeans want ook dit jaar gaan we voor wijd, wijder wijdst.
Geel is een opvallend vrolijke kleur die het straatbeeld vooral in de lente van 2022 zal kleuren. Verschillende ontwerpers kozen de kleur als accent of zelfs als volledige outfit in hun collecties, en hoewel een boterachtig pastelgeel de bovenhand nam, mocht het soms ook wat feller met een knallend geel.