Nederlands demografisch profiel. Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 18 en 29 jaar. Van alle Snapchat gebruikers in 2022 is 58% vrouw en 42% man. De Snapchat gebruikers zitten vaak nog op school of hebben die al afgerond.
Het is opgericht in 2011 en heeft in 2023 zo'n 5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Snapchat is voornamelijk bekend onder jongeren tussen de 18 en 29 jaar, met meer vrouwelijke (58%) gebruikers dan mannelijke (42%). Het is een van de 7 meest gebruikte social media platformen van Nederland.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Met name jongeren gebruiken sociale media, maar ouderen maken de laatste jaren een inhaalslag. 65 tot 75 jaar 76,0% 25 tot 45 jaar 96,0% 45 tot 65 jaar 91,9% 75 jaar of ouder 39,8% 96,8% 12 tot 25 jaar Wie gebruikt het vaakst sociale media?
Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn.
Nou, wist je dat Instagram het meest populair is onder jongeren? De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account.
Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen. Beiden groeide met 7 procent t.o.v. vorig jaar.
TikTok heeft een wereldwijde gebruikersbasis met gebruikers van alle leeftijden. De doelgroep van TikTok bestaat voornamelijk uit jongere gebruikers, met een leeftijd variërend van 13 tot 24 jaar. De doelgroep van TikTok bestaat voornamelijk uit jongeren en jongvolwassenen.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram. Ook populair zijn YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). 87% van de jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram. Jongeren worstelen ook met hun sociale-mediagebruik.
Snapchat heeft maandelijks vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland en men opent de app 40 keer per dag.
Gemiddeld besteden jongeren nog steeds zo'n 4 uur per dag aan social media, wat ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp blijft het meest populair (93%), gevolgd door Instagram (85%) en YouTube (84%). Voor het eerst stijgt Snapchat uit boven Facebook in gebruik, die dit jaar nog verder afneemt.
Jongeren gebruiken vooral social media kanalen als Instagram, Snapchat en TikTok. Jongeren zijn daarnaast sneller geprikkeld nieuwe platformen te gebruiken.
Het zijn de jonge mensen die (het) snappen. Zij gebruiken Snapchat vooral voor vermaak; ze sturen gekke selfies met filters naar vrienden en bekijken de verhalen van vrienden. Ze volgen vooral vrienden, en soms ook bekende vloggers of YouTubers. Het komt nog niet echt in ze op om organisaties en merken te volgen.
De belangrijkste reden om Snapchat in te zetten is dat je er doelgroepen mee bereikt die niet of nauwelijks op andere social kanalen actief zijn. Snapchat zelf geeft aan dat 43% van de Snapchat-gebruikers geen Facebook en zelfs 92% geen Twitter account heeft.
Hoe werkt Snapchat? Een account aanmaken kan pas vanaf 13 jaar, tenzij gebruikers toestemming hebben van hun ouders. Zodra je een profiel hebt, kan je foto's en filmpjes versturen naar je vrienden. Hoelang deze 'snaps' zichtbaar blijven, kies je zelf.
Waarom het belangrijk is dat je tiener de echte geboortedatum opgeeft. Het is belangrijk dat je tiener de echte geboortedatum opgeeft. TikTok is alleen bedoeld voor personen van minimaal 13 jaar (14 jaar in Zuid-Korea en Indonesië).
Facebook gebruikers naar leeftijd
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
Snapchat heeft maandelijks 5 miljoen actieve gebruikers in Nederland en men opent de app 40 keer per dag. – Hoewel de app geliefd is bij GenZ, is bijna 45% van de Snapchatters in Nederland 25 jaar of ouder.
Snapchat is erg gestegen, vergeleken vorige jaar. In 2023 is dat gestegen met 587.000 (30%) naar 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers.
(Weer) meer tijd op social media
In alle leeftijdscategorieën zie je een stijging, de grootste stijging zie je terug in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar, met 9 minuten. In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten per dag aan het gebruik van social media.
De app is vooral populair bij Nederlanders onder de 25 jaar en de grootste groep gebruikers is tussen de 13 en 19 jaar oud. Binnen Snapchat zijn er verschillende opties om jouw doelgroep te targeten. Zo kun je targeten op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, device, audience match en look-a-like doelgroepen.
Snapchat is een toepassing voor het delen van foto's en video's die gebruikt kan worden op smartphones met iOS of Android. Ze werd ontwikkeld door Snap Inc. en de oprichters daarvan waren Bobby Murphy en Evan Spiegel.