Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Wat is de doelgroep van Facebook? De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Onder jongeren daalde het dagelijkse gebruik veel harder: in 2016 zat 88 procent dagelijks te Facebooken. Nu is dat 58 procent. Tien procent van alle jongeren tussen de 16 en de 25 jaar zit helemaal niet meer op Facebook, ten opzichte van 5 procent daarvoor.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Aantal in Nederland: Tussen de 8 en 9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. Volgens NewCom Research ligt dit zelfs nog iets hoger namelijk 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. Volgens NewCom Research gebruiken ongeveer 7,1 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Het dagelijks gebruik verdrievoudigde zelfs. Elke dag zitten nu ruim 800.000 Nederlanders op de app om video's te plaatsen of te bekijken. Onder jongeren groeit TikTok het snelst. In de leeftijdsgroep van 15 tot en met 19 jaar nam het aantal gebruikers toe van 180.000 naar 490.000.
Wereldwijd zijn er 2.91 miljard maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) op Facebook vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar. Er zijn 1.93 miljard dagelijkse actieve Facebook-gebruikers (DAU's) wereldwijd vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar.
Jongeren 15-19 spenderen zelfs gemiddeld bijna 2,5 uur per dag op social media. We zijn dagelijks te vinden op Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat of Tiktok.
De betekenis van dit Engelse woord is 'gezichtenboek'. Een sociaal netwerk waar contact gelegd en onderhouden kan worden met vrienden en familie. Op de website worden berichten, foto's en video's gedeeld. Ook veel bedrijven zijn actief op Facebook om contact te leggen met klanten.