Toch merk ik in de praktijk dat er toch al (aardig wat) schrijfdoelen worden gesteld aan kinderen. Deze doelen komen meestal voort uit het creëren van een soepele overgang tussen groep 2 en 3. Het is immers wel handig als de kinderen, wanneer ze in groep 3 beginnen, op z'n minst hun eigen naam kunnen schrijven.
In groep 2 wordt bovendien een begin gemaakt met het leren van letters. Op veel scholen staat er elke week een letter centraal in groep 2: de letter van de week. Bij de overgang naar groep 3 kan je kind zijn eigen naam schrijven en 'verklanken' (de naam in klanken verdelen K-oe-n) en kent hij vaak al zo'n 15 letters.
Deze fijn motorische ontwikkeling wordt in de loop van de jaren steeds verfijnder, en in combinatie met de rijping van het brein is een kind rond de leeftijd van 6 jaar klaar voor het leren lezen en schrijven.
Aan het eind van groep 2 moet je kind in staat zijn om tot 20 te tellen. Ook moet het onder de 10 op de juiste volgorde kunnen terugtellen en kunnen lezen. Je kind leert bovendien de rangtelwoorden (eerste, tweede enz.) tot en met de 10.
Aan het einde van groep 2 kennen de meeste kinderen al veel letters en hun klanken. Dat heet aanvankelijk leren lezen. Met plaatjes leren ze al wat voor letters er in bepaalde woorden zitten. Sommige kinderen hebben het in groep 2 al door en kunnen al boekjes lezen.
Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom = b-o-o-m), plakken (b-o-o-m = boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden. Het zijn de kinderen die, als de school werkt met de methode Veilig Leren Lezen, in groep 3 de Maanlijn volgen.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Wanneer een kind in de groepen 1 of 2 blijft zitten wordt dat door Onderwijsinspectie kleuterbouwverlenging genoemd. Een kind krijgt kleuterverlenging wanneer het nog niet toe is aan de eisen van groep 3, hetzij op cognitief hetzij op sociaal-emotioneel niveau.
Je kind van 4 jaar:
kan tellen tot tien. herkent de cijfers 1 t/m 5. heeft besef van de begrippen meer-minder, veel-weinig, erbij-eraf, groter-kleiner, dikste-dunste, voor-naast-op. herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen.
Nodig: losse kaartjes met daarop alle letters (met uitzondering van: q, x, y en c), de dubbelklanken: aa, ee, uu, oo en de twee teken klanken: eu, ui, au, ou, oe, ei, ie en ij. Begin met bijvoorbeeld enkele letters uit de naam van je kind. Herhaal deze dagelijks of zo vaak je kind behoefte heeft.
“Motorisch zijn de meeste kleuters nog niet zodanig ver ontwikkeld dat ze al kunnen schrijven. Toch merk ik in de praktijk dat er toch al (aardig wat) schrijfdoelen worden gesteld aan kinderen. Deze doelen komen meestal voort uit het creëren van een soepele overgang tussen groep 2 en 3.
Tussen zes en negen jaar
Op deze leeftijd leren kinderen lezen en schrijven. Het is heel belangrijk om te leren lezen. Bij alle vakken op school is het nodig om goed te kunnen lezen, ook bij rekenen. Veel opgaven in het rekenboek staan in de vorm van een verhaal.
Taalontwikkeling. Rond een jaar of 6, 7 is de taalverwerving van je kind zo goed als voltooid. Hij leert er geen regels of woordsoorten meer bij en ook de uitspraak levert nauwelijks meer problemen op. Je kind is nu klaar voor het leren lezen en schrijven.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Tussen de leeftijd van 3 en 4 jaar kan een kind al tussen de 1000 en 2000 woorden begrijpen. Ze beginnen nu complexere woorden en zinnen te gebruiken. Ze kunnen bijvoorbeeld "Ik wil mijn bal" zeggen in plaats van alleen maar "bal" te zeggen.
Leerlingen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig.
Als uw kind 5 jaar is, moet uw kind ingeschreven zijn op een school. Uw kind is dan leerplichtig. Soms kunt u vrijstelling aanvragen. Dit moet u vóór 1 juli doen, bij de leerplichtambtenaar.
Je kind van 5 jaar kan:
tellen tot 20 en terug.
Er is geen wet die zegt vanaf welke leeftijd je je kind alleen thuis mag laten. Wel verbiedt Het Wetboek van Strafrecht (artikel 255) het 'in hulpeloze toestand' achterlaten van een kind. Oftewel: zolang je kind nog niet (deels) voor zichzelf kan zorgen (handelsbekwaam zijn heet dat), mag je hem niet alleen thuislaten.
Kinderen kunnen het hele jaar door starten op de basisschool. De meeste kinderen gaan naar groep 1 zodra ze 4 jaar worden. Dit is niet verplicht; kinderen zijn pas leerplichtig zodra ze 5 jaar worden.
Eind groep 3 zitten de meeste kinderen op niveau AVI-E3. Tot de kerstvakantie: alfabet leren, verschil tussen klinkers, medeklinkers en tweetekenklanken (bijvoorbeeld 'au' en 'ei'). Oefenen met schrijven en lezen van de letters.
De meeste kinderen in groep 3 beginnen op niveau AVI-start of AVI-M3 (midden groep 3). Aan het einde van groep 3 lezen de meeste kinderen op AVI-niveau E3 (eind groep 3). Tip: laat uw kind zelf zijn boeken uitkiezen. Er is namelijk een relatie tussen leesmotivatie (leesplezier) en leesvaardigheid bij kinderen.
Eind groep 3 kunnen de meeste kinderen boekjes lezen op AVI-niveau E3. Het kan zijn dat je kind sneller of langzamer leert lezen dan gemiddeld. Dan leest je kind in eind groep 3 bijvoorbeeld al boeken van AVI M4.