Ook iets dat veel mensen niet weten: in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië landen mag je geen radarverklikkers gebruiken, of zelfs geen navigatie-apps die waarschuwen voor flitser, zoals Waze of Flitsmeister.
In heel Europa kan je Flitsmeister gebruiken, behalve Zwitserland, Turkije, Cyprus en Zuid-Oost Macedonië. In sommige andere landen is het ook verboden en kan je een boete krijgen. In Duitsland kan je bijvoorbeeld een boete van 75 euro riskeren als je de fltser singalering aan hebt staan.
In Frankrijk ontwijkt TomTom het verbod door alleen 'gevarenzones' aan te geven, en dus niet de exacte locaties van de flitspalen die daar staan. ' Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier. Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat.
Want als er in de auto Flitsmeister (of een andere flits-app) aanstaat, dan ben je volgens de Duitse politie illegaal bezig. Dit geldt dus ook voor de bijrijder. AD meldt dit aan de hand van een item van het Duitse 24Auto.
Frankrijk. Deze zijn verboden de FLITSMEISTER geeft daar alleen 'gevarenzones' in plaats van de flitspalen aan en dus niet de exacte locaties van de flitspalen die daar staan. Apps zoals WAZE en FLITSMEISTER mag je in het geheel niet gebruiken in de auto in het gehele land.
De enige landen die echt moeilijk doen over Flitsmeister zijn Zwitserland, Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië. Dat geven de bouwers van de app ook aan. In andere landen is het soms een grijs gebied.
Flitsmeister is een Nederlandse mobiele app die de gebruiker waarschuwt voor flitspalen en andere wegobstakels en daarnaast navigatie aanbiedt. Flitsmeister heeft zijn kantoor in het Nederlandse Veenendaal en is een product van het Belgische bedrijf Be-Mobile.
Oostenrijk. Wil je dus geen boete of een strafpunt op je rijbewijs zet dan de flitspaal waarschuwingen uit. In Oostenrijk zijn de flitspaal apps zoals Flitsmeister, Waze en Coyote wel toegestaan.
In België zijn 'radardetectoren' verboden. Die sporen snelheidsradars op via de radargolven van de snelheidsmeter. 'Radarmelders' die via je navigatiesysteem of app info geven over vaste flitspalen zijn wél toegestaan.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Bij een snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur is de boete bij betaling binnen 46 dagen €45. Dit is een verlaagde boete. Betaal je binnen de periodevan 47 tot 76 dagen, dan is de boete voor deze overtreding €68, de officiële sanctie. Als je niet betaalt dan wordt de boete verhoogd naar €180.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
De meeste verkeersboetes uit Frankrijk worden door de Agence nationale de traitement automatisé des infractions (ANTAI) behandeld. Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding.
Flitsapps, zoals Flitsmeister en Waze, zijn erg handig om boetes tijdens het rijden te voorkomen. In Nederland maken veel autobestuurders er gebruik van. Toch zijn flitsapps niet overal toegestaan. Sinds kort is het in Duitsland verboden om een flitsapp te gebruiken tijdens het rijden, ook als bijrijder.
Je kunt de Pro-versie zeven dagen proberen, daarna betaal je maandelijks € 1,49. Het abonnement is hiermee duurder geworden: oorspronkelijk betaalde je voor het abonnement jaarlijks € 8,99. Voor de nieuwe tariefstructuur krijg je wel een aantal nieuwe functies.
Flitsmeister kent zijn oorsprong als app die waarschuwt voor flitsers, maar heeft sinds februari 2018 ook een eigen navigatie. In het begin waren we niet zo heel erg te spreken over de navigatie, omdat de kaart nogal onduidelijk kon zijn (met een overvloed aan irrelevante informatie, zoals huisnummers).
Onder andere in ons land is een flitsmelder wel toegelaten, maar je navigatiesysteem moet zijn informatie ophalen uit een openbare databank zoals bijvoorbeeld bij de app Waze. Download de laatst beschikbare versie van de app. Vaak worden dan automatisch verboden functies uitgeschakeld.
Voordelige automatisch ritregistratie
Ritregistratie met Flitsmeister heb je al voor 4,99 per maand en is maandelijks opzegbaar. Probeer het eens uit!
Dus wat te doen als je door Duitsland rijdt? Simpel, je zet de flits-app uit. Gebruik je de navigatiefunctie van een flits-app, dan bestaat altijd de mogelijkheid om de flitsmeldingen uit te zetten. Mocht je op weg zijn naar de wintersport, in Oostenrijk is het gebruik van zo'n app wél toegestaan.
Net als de guillotine, verdwijnt ook de trajectcontrole uit Frankrijk. Al verloopt dat laatste een stuk gemoedelijker dan het eerste.
Boete betalen
De boete moet je binnen vier weken betalen. Beroep aantekenen is niet mogelijk. Wil je de bekeuring betwisten, dan moet je de boete niet betalen.
Je hebt hier het abonnement voor nodig. Daarom krijg je standaard 1 jaar PRO bij je Flitsmeister TWO, daarna kost dit € 1,99 p/mnd.
Geld verdienen met data
Er worden advertenties getoond, maar betalende gebruikers kunnen dat afkopen. De app verdient daarnaast aan de data die wordt verzameld. "We verkopen bijvoorbeeld verkeersinformatie aan de media, en helpen gemeenten bij het sturen van verkeer", zegt De Vries.
Door Flitsmeister te gebruiken maak je een einde aan die vervelende verkeersboetes. We waarschuwen je wanneer je een mobiele flitser of flitspaal nadert of als je te hard rijdt tijdens een trajectcontrole.
Het doel is om het verkeer zo veilig mogelijk te maken. Het Openbaar Ministerie in ons land heeft daarom al eens verklaard dat deze diensten uiteindelijk óók bijdragen aan de verkeersveiligheid, omdat het automobilisten simpelweg helpt om zich aan de maximumsnelheid te houden.