Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. 15 Nederlandse gemeenten hebben momenteel een milieuzone voor dieselvrachtauto's. Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Milieuzones Parijs
Parijs hanteert sinds 2016 milieuzones (sinds 2017 ook voor buitenlanders). Personenauto's die de milieuzone inrijden moeten voorzien zijn van de juiste kleur milieusticker.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Alle auto's, campers, bussen, vrachtwagens, op alle brandstofsoorten (zelfs elektrische), moeten binnen de milieuzones een sticker hebben. Dit geldt ook voor auto's met een buitenlands kenteken. Er bestaan drie kleuren stickers: groen, geel en rood.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Dan is een milieusticker niet verplicht. Elk land kent zijn eigen regels omtrent de milieusticker en deze kunnen weer per stad verschillen. Wij zetten de regels met betrekking tot milieusticker in Duitsland, Frankrijk en Italië voor jou op ene rijtje.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Milieuzones waarin de milieusticker Duitsland verplicht is bevinden zich met name in en rondom de Duitse steden. Blijft u buiten de milieuzones, zoals wanneer u op doorreis bent via de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
De prijs van een Milieusticker Duitsland is € 18,50 per voertuig. Het meenemen van een kentekenbewijs is niet nodig. Zorg wel dat u het kenteken van uw voertuig bij de hand heeft. De Milieusticker Duitsland kunt u eenvoudig kopen bij een GWK Travelex vestiging.
Echter, naast veel Franse steden zijn er nu ook steeds meer Franse departementen die 'tijdelijke milieuzones' hanteren. Zoals de Côte d'Or (Bourgogne), Drôme, Loiret (Orléans), Haute-Savoie, Creuse, Puy de Dôme (Auvergne), Isère, Haute-Garonne (Toulouse), Gers en de Hérault.