' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby's etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf.
Zo worden 'doelgroeptypen' (waaronder vergelijkbare, aangepaste, in-market- en affiniteitsdoelgroepen) nu 'doelgroepsegmenten' genoemd en is 'remarketing' nu 'uw gegevens'. Meer informatie over de updates van termen en woordgroepen in doelgroepen.
Segmenteren helpt je in dit stadium om te bepalen welke doelgroep je nader gaat onderzoeken om erachter te komen hoe je met je product goed aan kunt sluiten op problemen of behoe ften die spelen bij die klantgroep.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Marktsegmentatie is het opdelen van een heterogene (ongelijksoortige) markt in verschillende afnemersgroepen die van elkaar onderscheiden kunnen worden. Zo wordt elk marktsegment gevormd door een groep consumenten met bepaalde gemeenschappelijke kenmerken.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Klantsegmentatie houdt in dat de klanten worden opgesplitst in relevante groepen voor de verschillende marketingdoeleinden. Klanten kunnen geordend worden op basis van leeftijd, interesses, houding, uitgavenpatroon, locatie et cetera.
Demografisch Bijvoorbeeld: op basis van geloof, geslacht, leefstijl, leeftijd, generatie, opleiding. Psychologisch Bijvoorbeeld: op basis van personaliteit, motivatie en interesses. Geografisch Bijvoorbeeld: Noord-Europa, Azië, het Caribisch gebied, steden met meer dan een miljoen inwoners of dunbevolkte gebieden.
Segment definities
naamw. Uitspraak: [sɛxˈmɛnt] Verbuigingen: segment|en (meerv.) onderdeel van een geheel Voorbeelden: `Dat bedrijf is actief in het segment van de kleine stadsauto's. `, `Het verhaal is maar een segment van het uitgebreide boek.
Antwoord. Zowel De doelgroep zijn jongeren als De doelgroep is jongeren is juist. Gewoonlijk wordt het meervoudige jongeren als onderwerp van de zin opgevat en daar hoort de persoonsvorm zijn bij. Maar als het enkelvoud de doelgroep als onderwerp wordt opgevat, hoort daar is bij.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever.
Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.
Dit zijn kenmerken waarmee binnen een markt bepaalde (doel)groepen kunnen worden onderscheiden, zoals leeftijd en inkomen.
Een Marktsegment is een deel van de totale markt. Binnen een segment bevinden zich consumenten die tot een specifieke groep behoren. Er zijn diverse criteria die gedefinieerd kunnen worden om een segmentatie van de markt aan te duiden, die ook weer voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden.
Het BSR-model gebruikt psychografische waarden om mensen in te delen in verschillende leefstijlen. Deze leefstijlen worden gecreëerd vanuit twee assen: de sociologische as en de psychologische as. De sociologische as loopt tussen 'ego' en 'groep', de psychologische as loopt van 'extravert' naar 'introvert'.