Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Ook moeten de linker en rechterlamp evenveel verlichting (symmetrisch) geven. Tijdens de APK check wordt ook de hoogte van de lichten gemeten.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Dagrijverlichting is niet verplicht in Nederland.
Er zijn een aantal nieuwe dingen opgenomen in de APK
Dagrijverlichting wordt gecontroleerd op voertuigen die voor het eerst worden gebruikt vanaf 1 maart 2018. Er worden een aantal nieuwe items getest tijdens de APK. Deze omvatten het controleren van: of de banden duidelijk te zacht zijn opgepompt.
De dagrijlichten , bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen.
In de huidige wet staat dat dagrijverlichting verplicht is. Er staat alleen niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch aangaan. Gaan de achterlichten niet automatisch aan? Dan moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten niet branden.
U vraagt wat de APK eisen zijn omtrent het derde remlicht. Een derde remlicht is toegestane verlichting of zelfs verplicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001.
Als er aan de achterzijde maar één (natuurlijk rood) mistlicht op zit, moet dit licht aan de linkerkant van de auto bevestigd zijn. Mistlichten aan de voorzijde van de auto (wit of geel) zijn niet verplicht, maar als er mistverlichting voor is, dan moeten het er twee zijn.
Het APK reglement meldt over de ruitenwissers het volgende; Personenauto's met een voorruit moeten zijn voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie die de bestuurder voldoende uitzicht geeft. Over de achterruit en een noodzakelijke ruitenwisser wordt feitelijk niet gesproken en het kan dus geen afkeur zijn.
Blijkt tijdens de APK dat er reparaties nodig zijn aan uw auto? Dan wordt deze afgekeurd. U mag niet in de auto rijden. Nadat de APK is vervallen, mag uw auto nog maximaal 2 maanden stilstaan op de openbare weg.
Waarschuwingslampjes op het dashboard geven aan dat er een probleem is met uw voertuig. Verschillende lampjes, zoals het ABS-lampje, het motormanagementlampje, het remvloeistoflampje en het airbagwaarschuwingslampje, kunnen ervoor zorgen dat de APK-keuring wordt afgekeurd.
Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.
Sinds 1 januari 1990 is de zogenaamde koplampverstelling als handmatige functie vanaf de bestuurdersstoel wettelijk verplicht voor alle nieuw geregistreerde voertuigen. Het bereik van de koplampen en de hoogte van de licht-donkergrens veranderen immers door de beladingstoestand en de stampende bewegingen van de auto.
Automobilisten die rijden met een kapot remlicht riskeren een boete van 90 euro. Een 27-jarige automobilist was in Prinsenbeek iets meer kwijt: 256 keer zoveel.
Verlichting. Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben.
Groot licht mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is. Mistlicht mag alleen gevoerd worden als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmert. Het mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als het zicht minder is dan 50 m. Dagrijlicht is verlichting die overdag gebruikt mag worden.
Binnen het APK reglement Verplichte lichten en retroreflectoren wordt DRL niet genoemd. Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden.
Bovendien is het belangrijk om op te merken dat dagrijverlichting uw achterlichten niet aanzet, dus ze zijn niet voldoende voor gebruik tijdens het rijden in het donker. In sommige landen is het zelfs illegaal om 's nachts dagrijverlichting te gebruiken als vervanging voor koplampen .
Voor de voorlichten (DRL's) is de volgende lichtkleur acceptabel : wit licht. overwegend wit licht met een blauwe tint. geel licht – indien gecombineerd in een gele koplamp.
Dit oranje knipperlicht moet dan bij pech of een ongeval vanuit het portierraam op het dak van de auto worden geplaatst. Vanaf 1 januari 2026 wordt dit speciale knipperlicht verplicht en is het plaatsen van een gevarendriehoek niet meer toegestaan.
Het hangt van het voertuig af. Bij sommige voertuigen, vooral oudere, zijn het inderdaad dezelfde lampen/gloeidraden als de dimlichten . Bij nieuwere voertuigen zijn het meestal een strook ledlampjes.