Je kunt met een Nederlandse laadpas met een goede Frankrijk-dekking bij ruim 80% van de laadpalen terecht.Ook de ANWB-laadpas werkt bij een groot deel van alle Franse laadpalen. Voor sommige specifieke gebieden kan een extra laadpas noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld in Nice, waar men met een regionale laadpas werkt.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen. Handig om de Shell Recharge-app te downloaden.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
Met apps als Chargemap, A Better Routeplanner, Plugsurfing of Pump kun je goede laadstations in Frankrijk vinden op de route naar je eindbestemming. Via een koppeling naar jouw navigatie (meestal Apple Maps, Google Maps of bijvoorbeeld Waze) kun je ook een snelle route naar de volgende snellader vinden.
Op www.oplaadpalen.nl vind je een actueel overzicht van alle Franse oplaadpalen. Op de website zie je de dichtstbijzijnde laadpunten bij jou in de buurt, je kunt ook op adres zoeken. De website laat ook zien of een laadpaal in gebruik is. Ook ChargeMap toont laadpunten in Frankrijk.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Met de gratis laadpas kun je in Nederland bij vrijwel elk publiek laadpunt opladen. Door je pas te scannen bij het laadpunt start je laadsessie. De sessie stopt als je de laadpas weer scant bij de laadpaal. Je kunt nu de laadkabel verwijderen.
In de meeste gevallen kun je met de reguliere Mennekes laadkabels (ook wel Type 2 genoemd) laden. In Frankrijk en in Italië wordt nog wel eens gebruik gemaakt van type 3C stekkers, al worden deze laadpunten veelal vervangen door type 2 stekkers.
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
De Maingau laadpas is populair door de scherpe tarieven voor snelladen bij Fastned en Allego. Je betaalt bij deze laadpalen een vast tarief van € 0,54 / kWh zonder extra kosten. Ook bij reguliere laadpalen ben je bij Fastned met de Maingau laadpas het voordeligst.
Een laadpas is raadzaam voor iedereen die openbaar zijn auto wilt opladen. In principe heb jij maar één ladpas nodig, want een laadpas kan op verschillende plekken gebruikt worden. Als jij goed kijkt waar jij met jouw pas kunt laden, kun jij gemakkelijk uit de voeten met één pas.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Met de Shell Recharge-laadpas (laadpas, sleutelhanger of app), betaal je bij de snelladers van Shell Recharge €0,53 per kWh* en €0,32 transactiekosten per sessie (incl. btw). Transactiekosten worden berekend tot een maximum van €6,32 per maand. Bij de 175 kW-laders kun je ook betalen via een QR-code.
Met de gratis laadpas kun je in Nederland bij vrijwel elk publiek laadpunt opladen. Door je pas te scannen bij het laadpunt start je laadsessie. De sessie stopt als je de laadpas weer scant bij de laadpaal. Je kunt nu de laadkabel verwijderen.
Waar kan ik laden met de Shell Recharge-pas of -App? Met de Shell Recharge-App en -laadpas kun je laden bij meer dan 275.000 laadpunten in heel Europa. Dit zijn laadpunten van Shell Recharge, snelladers bij Shell stations, maar ook laadpunten van andere aanbieders die bij ons netwerk zijn aangesloten.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
€ 19,50 eenmalig, geen maandelijkse kosten.