Zwart. Wil je met je merk exclusiviteit en luxe uitstralen, dan is zwart een goede keuze. Het is een sterke kleur met een krachtige, professionele en elegante uitstraling en spreekt vooral mannen aan.
Paars is de kleur van emotie. Paars werkt kalmerend en stimulerend. Daarnaast wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie en magie.
Paars. Straalt luxe, romantiek en mysterie uit. Historisch gezien wordt paars geassocieerd met klasse en luxe, tot een punt dat het zelfs als decadent kan worden gezien. De kleur straalt van nature gulheid en rijkdom uit.
Met paars straal je rijkdom en glamour uit. Een andere betekenis die mensen de kleur paars vaak toekennen is spiritualiteit, wijsheid en magie.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.
Groen is de kleur van ontwikkeling en staat voor leven, balans en harmonie.
Het heeft een luxe uitstraling en is ook wel te herkennen aan de natuurlijke tinten en materialen. Accenten van goud en marmer zie je daarnaast veel terugkomen en ook de kleuren zwart, beige en groen horen bij een hotel chique interieur.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Rood. Rood stimuleert energie, en kan actie inspireren. Het geeft je ook een gevoel van vertrouwen en bescherming. Daarnaast trekt rood veel aan aandacht naar zichzelf toe, meer dan welke andere kleur dan ook.
Het is niet verwonderlijk dat zwart een van de meest populaire keuzes voor logo's is. Het is dé kleur voor bedrijven die een traditionele look willen. Door te kiezen voor een simplistisch zwart logo ziet uw merk er tijdloos, luxueus en zelfs mysterieus uit.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren.
Paars: paars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bovendien wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn.
De kleur brengt de natuur en zomer in huis, maar dan op een verstilde manier. Beige is daarnaast een allemansvriend: het combineert prachtig met hout en rustige tinten en zorgt voor evenwicht in een ruimte met wat warmere en fellere kleuren.
Wit, beige, crème en alles daaromheen!
Het is natuurlijk heel erg voor de hand liggend, maar neutrale tinten zoals wit, crème en beige zijn de perfecte kleuren voor rust in je huis. Waarschijnlijk heb je ergens in je huis al één van deze tinten.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
Groen als Gras
Groen heeft een kalmerend effect op mensen. Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd.
Alles in een hotel chique interieur is precies op elkaar afgestemd zodat het een luxe geheel vormt. Vaak wordt er in een hotel chique interieur gebruik gemaakt van donkere kleuren, luxe materialen zoals marmer, dikke velvet gordijnen en gouden accessoires.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Warme kleuren, zoals rood, geel en oranje zijn energieke kleuren. Ze zetten je in beweging en maken je enigszins extravert. De kleuren blauw, groen en lichtpaars werken vooral kalmerend.