De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
De meest voorkomende soort is de welbekende gele kentekenplaat met een zwart kader en een blauw vlak met het EU-symbool. Maar ook zijn er speciale kentekenplaten voor bepaalde aanhangers, fietsendragers en caravans.
Verschil tussen een blauw kenteken en een geel kenteken
Het voornaamste verschil zit hem in de maximumsnelheid van de brommer. Een brommer met een blauw kenteken heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, en een brommer met een geel kenteken kan 45 kilometer per uur.
Een wit kenteken wordt dus voor korte duur uitgegeven met als doel de eigenaar in staat te stellen de auto rond te mogen rijden zonder dat het permanent in het RDW register staat ingeschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je auto weer rijklaar te maken en om naar een keuringsstation te rijden.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Welke criteria liggen hieraan ten grondslag? ' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Blauwe kentekenplaten zijn voorbehouden aan taxivervoer. Veel huisartsenposten en bijvoorbeeld de diensten voor donororganen besteden hun vervoer uit aan een taxibedrijf.
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
Een brommer (bromfiets) of bromscooter mag maximaal 45 kilometer per uur rijden. De brommer herken je aan een geel kentekenplaat. Het dragen van een helm is verplicht.
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
Een handelaarskenteken is een kenteken voor autobedrijven om met voertuigen uit de bedrijfsvoorraad, voertuigen die het bedrijf bewerkt of herstelt, of voertuigen die geen kenteken hebben, te rijden. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefrit.
U koopt blauwe kentekenplaten met uw nieuwe kentekenbewijs bij de erkende kentekenplaatfabrikant. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW-locatiewijzer. Geef het nieuwe kenteken ook door aan uw verzekeringsmaatschappij.
Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
Van 1951 tot en met 1978 hadden kentekenplaten in Nederland een donkerblauwe kleur en waren ze voorzien van witte letters. Vanaf 1978 werden deze kleuren vervangen door een gele achtergrond met daarop zwarte letters en cijfers.
U kunt een auto kopen met blanco kenteken. Dat betekent dat het kenteken door de importeur is aangevraagd en door de RDW is toegekend, maar nog niet is tenaamgesteld. Dat noemen ze ook wel een '1A'. De auto krijgt op die datum ook de cijfer-lettercombinatie die op de kentekenplaten komt.
Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.
Er is hier geen vast bedrag voor in Nederland, de fabrikant van de kentekenplaten mag dit zelf bepalen. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 25 en 45 euro.
Het aanvragen van een blauw kentekenplaat kan via de RDW en via de FEHAC worden gedaan. Wij raden u wel aan om eerst te informeren bij de RDW of uw oldtimer ook écht in aanmerking komt voor een blauw kentekenplaat voordat u deze procedure opstart. De kosten voor dit proces bedragen ongeveer €40,00.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
In de regel is het voeren van een NL-sticker niet (meer) verplicht wanneer u naar een land binnen de EU reist met uw auto. Dit komt doordat alle nieuwe kentekenplaten standaard over een landenteken beschikken. Dit is soms niet het geval wanneer u bijvoorbeeld met een caravan, aanhanger of fietsendrager reist.