Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
Geel. Geel is een opvallende kleur en wordt vaak gebruikt in de reclamewereld. Het heeft een positieve, jeugdige uitstraling en staat voor optimisme, geluk, creativiteit en een groot denkvermogen.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Wereldwijd wel, in Europa niet. Wit blijft ook in 2020 wereldwijd de populairste lakkleur voor auto's, dat concludeert verffabrikant Axalta in haar Global Automotive Color Popularity Report. Al tien jaar lang is wit de meest gekozen kleur voor nieuwe auto's.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
rood: stimulerend voor lichaam en geest, helpt bij vermoeidheid en depressie. oranje: stimuleert seksualiteit en optimisme, helpt bij nierproblemen, chronische verkoudheid en ademhalingsproblemen.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Ga niet voor bruin, grijs en paars
Kleuren waar je beter je joker voor in kunt zetten, zijn grijs, bruin en paars.
Positieve kleur: geel
Een kleur die door mensen als zeer positief en energiek ervaart wordt is de kleur geel. Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. De kleur wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, geluk en straal vriendelijkheid uit.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Zwart is een neutrale kleur die geassocieerd wordt met macht, elegantie en luxe. De kleur heeft ook wat negatievere associaties, zoals rouw en dood. Wanneer je op zoek bent naar een luxueuze en elegante uitstraling dan is zwart een goede keuze. Zwart wordt natuurlijk ook veel gebruikt voor teksten.
Oranje is een warme kleur die staat voor vrolijkheid en enthousiasme. Het is dus een goede kleur om mensen te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een bepaald product. Oranje zorgt ervoor dat een bedrijf vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomt.
Groen als Gras
Groen heeft een kalmerend effect op mensen. Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd.