1. De grote lichten, dimlichten , stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
Dit oranje knipperlicht moet dan bij pech of een ongeval vanuit het portierraam op het dak van de auto worden geplaatst. Vanaf 1 januari 2026 wordt dit speciale knipperlicht verplicht en is het plaatsen van een gevarendriehoek niet meer toegestaan.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
Je kunt in het instructieboekje van je auto vinden welk type lichtbron erbij hoort. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je deze uit de koplamp haalt en zelf kijkt welke soort je hebt. Op veel websites kun je ook op je eigen een koplamp voor auto op kenteken zoeken. Beide soorten zijn niet uitwisselbaar.
1. De grote lichten, dimlichten , stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Bovendien vermelden de meeste handleidingen het type lamp dat uw auto nodig heeft . U kunt ook de huidige koplamp controleren en kijken of er markeringen zijn die het onderdeelnummer aangeven.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft. Die boete bedraagt in 2023 €110.
Een nieuwe regelgeving staat nu toe dat pechhulp- en bergingsbedrijven rode zwaailichten op hun voertuigen gebruiken, naast de traditionele amberkleurige lichten. Deze regel is bedoeld om de veiligheid en zichtbaarheid te verbeteren voor degenen die werken in gevaarlijke omstandigheden langs de weg, met name op wegen met hoge snelheden.
U mag oranje zwaailichten gebruiken in de volgende situaties: Bij werkzaamheden met assistentie op of langs de weg met motorvoertuigen die hiervoor zijn uitgerust . Werkzaamheden gerelateerd aan de weg, denk aan het letterlijke werk op de weg maar ook strooien in de winter. Bij werkzaamheden waarbij andere voertuigen worden weggesleept.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.
Uw voorruitwissers moeten werken en in goede staat zijn om de voorruit schoon te maken – dus maak de ruit een beetje vuil en test ze. Als uw achterruitwisser niet werkt, hoeft u zich geen zorgen te maken, want dat is geen onderdeel van de test, maar het is nog steeds iets dat u moet laten repareren .
Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.
Elektrisch storingslampje
ð© Gerelateerde problemen: Voorbeelden zijn problemen met de accu, een probleem met de dynamo of problemen met de bedrading. ð APK-keuring goedgekeurd of afgekeurd: Het lampje zelf leidt niet altijd automatisch tot een afkeuring , maar ernstige elektrische problemen kunnen wel tot een afkeuring leiden vanwege de impact op de algehele veiligheid van het voertuig.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Een koplamp wordt ook doffer aan het eind van de levensduur, dus als je één koplamp vervangt wordt de weg niet meer gelijkmatig verlicht. Dat maakt rijden in het donker gevaarlijker.
Wat kost door rood rijden? Een boete voor door rood rijden bedraagt in 2024 altijd € 300,-. Het maakt dus niet uit of dit binnen of buiten de bebouwde kom gebeurt.
Als het voertuig of de voertuigcombinatie beide detectielussen na de stopstreep passeert na het verstrijken van de zogenoemde pardontijd (tussen 0 en 1 seconde nadat het verkeerslicht op rood staat) kan je een boete krijgen voor het doorrijden bij een rood verkeerslicht.
Als u onmiddellijk stopt, hebt u geen overtreding begaan, ongeacht het feit dat een deel van het voertuig voorbij de stoplijn is. Er is sprake van een overtreding als u probeert door te rijden terwijl het licht op rood staat . De regels zijn dat de overtreding is begaan als u niet onmiddellijk stopt.
Zelfs in dezelfde koplampbehuizing met lampen die er hetzelfde uitzien, kunnen we drastisch verschillende resultaten voor lichtbundelpatronen krijgen . Daarom is het zo belangrijk om de tests uit te voeren. We ontdekten dat sommige LED-chips betere lichtbundelpatronen maakten dan andere en we ontdekten dat sommige lampen niet eens in de koplampbehuizingen pasten.
Xenonkoplampen produceren een helder licht met een kleurtemperatuur tussen 4.000 - 6.000K. U kunt koplampen vaak onderscheiden door te kijken naar het lichtpatroon dat ze produceren .
Standaard HID-koplampen zijn geschikt voor voertuigen die één lamp nodig hebben voor dimlicht en een andere lamp voor grootlicht . Dit type verlichtingssysteem staat bekend als een enkelvoudig koplampsysteem. In een enkelvoudig koplampsysteem wordt een halogeenlamp gebruikt voor het grootlicht en de HID-lamp voor het dimlicht.