Veiligheidshesjes moeten binnen Europa voldoen aan een NEN EN471 norm. Daarin staat dat een hesje fluorescerend geel, oranje of rood moet zijn. Verder moet het hesje voorzien zijn van retro-reflecterende banen.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.
Welke kleur veiligheidshesje in welk land? In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
Veiligheidsvest - Het is niet verplicht een reflecterend veiligheidsvest in de auto te hebben of om bij pech of een ongeval een veiligheidsvest te gebruiken. De ANWB adviseert je echter voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen.
De hesjes die je in de auto bij je hebt, moeten voldoen aan de EN471-norm. Dit houdt in dat het moet gaan om fluorescerende hesjes in de kleur geel, oranje of rood en dat de hesjes voorzien moeten zijn van retro-reflecterende banen. Bij een ongeval of bij pech dien je een veiligheidshesje te dragen.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
In Bulgarije nam een protestbeweging tegen het dure leven de gele hesjes over als symbool. In Irak bewoog het een al langer actieve actiegroep om gele hesjes aan te trekken. Verder zijn er protestbewegingen in Servië, Canada, Israël, Jordanië, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Zweden, Ierland en Taiwan.
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
Als je met de auto naar Spanje reist dien je altijd een geldig legitimatiebewijs of paspoort bij te hebben, wat overigens natuurlijk altijd zo is ongeacht het vervoersmiddel dat je gebruikt. Daarnaast zijn uiteraard je rijbewijs en kentekenbewijs verplicht.
Geel: EHBO'ers, Bhv'ers, ontruimer. Oranje: Hoofd BHV. Rood: Hoofd BHV. Blauw: Communicatie/verbindingsdienst.
Een vestje trek je aan zoals je met een jas doet. Een vestje heeft dus een sluiting aan de voorzijde. Deze sluiting is meestal gemaakt van klittenband of een rits. Een hesje wordt over het hoofd aangetrokken.
Die helm, opnieuw felgekleurd en met de opdruk bhv, dient twee doelen: hij zorgt voor herkenbaarheid van de bhv'er; hij draagt bij aan de veiligheid van de bhv'er.
Het is verplicht om een gevarendriehoek om in de auto te hebben. Een veiligheidshesje is verplicht om in de auto mee te nemen. Het is verstandig om het veiligheidshesje binnen handbereik te bewaren en het hesje te dragen bij pech of een ongeval.
Een reservebril of –lenzen in de auto is verplicht in de landen Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Heb je dit niet geregeld als je bijvoorbeeld op vakantie gaat? Dan riskeer je een boete én gevaarlijke verkeerssituaties bij plotseling slecht zicht.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
De maximumsnelheden in Frankrijk verschillen nogal onder verschillende weersomstandigheden. Zo mag je op de autosnelweg 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen. 5. Op wegen buiten de bebouwde kom met middenberm rijd je 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Een dashboardkastje, ook wel handschoenenvakje of handenschoenenkastje genoemd, zit al sinds jaar en dag in de auto. In de 18e eeuw werd dit opbergvakje nog echt gebruikt om handschoenen te bewaren. De meeste auto's hadden toen nog geen dak, dus je had wel iets nodig om je handen warm te houden.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
De Duitse milieusticker
Als je met de auto naar Duitsland gaat, dan is het tegenwoordig in veel steden verplicht een milieusticker te hebben. Dit is een gele of groene sticker die je op je voorruit plakt, waarbij de kleur afhankelijk is van hoe vervuilend je auto is.
Verbanddoos en brandblusser - Geadviseerd wordt om een verbanddoos en een brandblusser mee te nemen. Sleepkabel en startkabels - Geadviseerd wordt om een sleepkabel en startkabels mee te nemen. Reservelampen - Ook wordt geadviseerd om reservelampen mee te nemen.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.