De meest verkeersveilige kleuren - groen, rood en oranje - zijn wereldwijd veel minder populair. In het huidige Nederlandse wagenpark heeft nog maar 6 procent van de auto's rode lak en 3 procent groene. Van de duizend auto's zijn slechts zes exemplaren oranje (0,6 procent).
1. Roze. Op nummer 1 vinden we roze. Het komt dan ook zelden voor dat u een roze occasion op de Nederlandse wegen ziet: 0,1% van alle occasions in Nederland heeft deze vrouwelijke kleur.
Bruin is een kleur die niet veel voorkomt bij de meeste soorten voertuigen. De waarde van bruin daalt echter sneller dan die van andere kleuren. Bruin daalt namelijk 1,2 keer sneller dan het gemiddelde in de sector.
Zwart levert een aandeel van 21 procent aan het geheel, grijs is goed voor 15 procent en zilver voor 9. Samen zijn de vier kleurloze tinten dus goed voor maar liefst 81 procent van de verkochte auto's, net als vorig jaar. Daarmee blijft automatisch slechts 19 procent over voor echte kleuren.
Wereldwijd is wit de populairste autokleur, maar liefst 39% van de auto's wereldwijd heeft deze neutrale kleur. Gevolgd door zwart, grijs en zilver. Als er in de wereld voor een meer sprekende kleur gekozen wordt, dan zijn de populairste kleuren blauw en rood.
Uit het onderzoek komt naar voren dat kleuren als grijs, zwart en blauw sneller in waarde dalen. Oranje auto's zijn erg waardevast en blijven als enige onder een waardevermindering van 11% per jaar. Groene auto's dalen in waarde met gemiddeld meer dan 13% per jaar.
De top vijf autokleuren met de beste restwaarde
Geel (13,5% waardeverlies over drie jaar) Oranje (18,4% waardeverlies over drie jaar) Rood (20,6% waardeverlies over drie jaar) Wit (21,9% waardeverlies over drie jaar)
Kastanjebruin, roze en crème bleven de minst populaire kleuren, goed voor slechts 604 registraties in totaal. Ondertussen daalden oranje, brons, turquoise en bruin in populariteit vergeleken met de volumes van 2023.
Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op. Metaal- en verniste lakken zijn minder gevoelig voor stof.
Rich Burgundy – Een diepe, rijke bordeauxrode of kastanjebruine kleur kan een auto een koninklijke en dure uitstraling geven. Deze kleur wordt vaak geassocieerd met luxe modellen en gelimiteerde edities, waardoor het opvalt als uniek en high-end. Champagne – Champagne en vergelijkbare lichte, metallic beige kleuren bieden een ingetogen elegantie.
De absolute koning van de dure lakkleureen is Porsche. Op de 918 Spyder leveren ze natuurlijk het 'Liquid metal chrome blue', maar dat het nóg duurder kan bewijzen ze met een speciale lak op een 911 Turbo S. Het gaat om de kleur 'Python Green chromaflair'.
Voertuigen dalen in waarde door veel factoren. Sommige auto's behouden hun waarde beter, zoals pick-uptrucks, SUV's en sportwagens. Elektrische voertuigen en luxe sedans verliezen naar verluidt sneller hun waarde.
Pantone 448 C is een groen/bruine kleur en in verschillende landen de basiskleur voor generieke rookwarenverpakkingen. Pantone 448 C voor dit doel geïntroduceerd door de overheid van Australië nadat uit onderzoek bleek dat deze kleur het meest werd geassocieerd met "de lelijkste kleur in de wereld".
De minst populaire kleur voor mannen is bruin.De minst populaire kleur voor vrouwen is oranje . Deze gegevens mogen alleen worden gebruikt als een eerste startpunt als ze worden gebruikt om een ontwerp te sturen. Het testen en verzamelen van uw eigen gegevens is de enige zekere manier om te weten welke kleuren het beste werken voor uw publiek.
Vergrijzing. Grijs is al achttien jaar de meest voorkomende autokleur, maar in 2000 stond grijs nog op nummer drie, na rood en blauw. Toen waren er 1,1 miljoen grijze auto's; 18 procent van alle auto's. Begin 2022 was het personenautopark flink vergrijsd en was 34 procent van de auto's grijs.
Zwarte auto's staan erom bekend dat ze vuil, stof, watervlekken, vingerafdrukken en andere vlekken vertonen in vergelijking met lichtere voertuigen. Hun donkere oppervlak zorgt ervoor dat deze onvolkomenheden prominenter opvallen, waardoor ze moeilijker schoon te houden zijn.
Een tweedehands auto met een ongewone kleur heeft een 5 tot 10 procent lagere waarde dan bij een populaire kleur. De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen. De kleuren geel of rood verkleint de kans op diefstal.
Studies suggereren dat wit een van de veiligste kleuren is voor een auto . Dit komt omdat wit het meest zichtbaar is in de nacht en bij andere weersomstandigheden (behalve sneeuw), in tegenstelling tot donkerdere autokleuren. Zilver is een goede tweede, maar het wordt wel moeilijker om te zien in mistige omstandigheden en bij schemering.
Het is raadzaam om te voorkomen dat u uw auto opnieuw spuit in onpopulaire kleuren. Auto's met ongewone kleuren zoals geel, roze, goud en paars worden waarschijnlijk niet verkocht, omdat er weinig vraag is van autokopers.
Paars is de opvallendste kleur van de koele kleuren en is daarom ook de minst populaire kleur.
Volgens een iSeeCars-onderzoek onder 9,4 miljoen gebruikte voertuigen die in 2019 werden verkocht, waren groen, beige, oranje, goud, geel en paars de zeldzaamste lakkleuren voor het exterieur. Elk was goed voor minder dan 1 procent van de voertuigen in het onderzoek.
Populaire kleuren zoals zwart, wit en zilver dalen in waarde met een snelheid die dicht bij het gemiddelde ligt. Als de wederverkoopwaarde belangrijk voor u is, wilt u waarschijnlijk goud en bruin vermijden, kleuren die veel erger dalen dan gemiddeld.
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Oranje: Rijden in een oranje voertuig vermindert uw ongevalsrisico . Omdat de kleur niet op veel auto's wordt gebruikt, valt het op door zijn zeldzaamheid en hoge zichtbaarheid.