De absolute koning van de dure lakkleureen is Porsche. Op de 918 Spyder leveren ze natuurlijk het 'Liquid metal chrome blue', maar dat het nóg duurder kan bewijzen ze met een speciale lak op een 911 Turbo S. Het gaat om de kleur 'Python Green chromaflair'.
Ultramarijn blauw is een synthetisch vervaardigd pigment dat eeuwenlang het duurste blauw, natuurlijk ultramarijn of Lapis Lazuli, kon vervangen. Ultramarijn blauw is ook bekend als “Frans Ultramarijn”. Het originele natuurlijke Ultramarijn is een blauwe gemaakt van de edelsteen Lapis Lazuli.
Vanaf juni 2023 zijn de autokleuren die een hogere restwaarde behouden: Geel (13,5% waardeverlies in drie jaar)Oranje (18,4% waardeverlies in drie jaar)Rood (20,6% waardeverlies in drie jaar)
Bij cabrio's en coupés is de kleur geel ook de meest waardevaste kleur. Bij personenbusjes houden de groene exemplaren het beste hun waarde, bij pick-ups is het beige en bij de sedans is het bruin. Een zwarte lak staat bij alle categorieën vrij laag. Het gaat hier nogmaals dus wel om een Amerikaans onderzoek.
Goedkoopste optie: vaak wit, soms rood of zwart
Een (basis)witte lak is op vrijwel iedere nieuwe auto gratis. Soms kun je ook rood of zwart aanvinken zonder dat de prijs oploopt.
Populariteit en volume – Wit is met name een van de meest voorkomende autokleuren wereldwijd. De populariteit ervan betekent dat verffabrikanten het in grote volumes produceren, wat de kosten kan verlagen. Op dezelfde manier worden standaard zwarte, rode en blauwe verfsoorten ook in grote hoeveelheden geproduceerd voor gebruik in de auto-industrie.
De meest verkeersveilige kleuren - groen, rood en oranje - zijn wereldwijd veel minder populair. In het huidige Nederlandse wagenpark heeft nog maar 6 procent van de auto's rode lak en 3 procent groene. Van de duizend auto's zijn slechts zes exemplaren oranje (0,6 procent).
Rich Burgundy – Een diepe, rijke bordeauxrode of kastanjebruine kleur kan een auto een koninklijke en dure uitstraling geven. Deze kleur wordt vaak geassocieerd met luxe modellen en gelimiteerde edities, waardoor het opvalt als uniek en high-end. Champagne – Champagne en vergelijkbare lichte, metallic beige kleuren bieden een ingetogen elegantie.
Uit het onderzoek komt naar voren dat kleuren als grijs, zwart en blauw sneller in waarde dalen. Oranje auto's zijn erg waardevast en blijven als enige onder een waardevermindering van 11% per jaar. Groene auto's dalen in waarde met gemiddeld meer dan 13% per jaar.
Overigens is de duurste kleurstof ter wereld nog steeds een tint rood: Echt paars, een rijke roodviolette kleur, wordt gewonnen uit paarse slakken en kost enkele duizenden franken per gram.
Volgens een iSeeCars-onderzoek onder 9,4 miljoen gebruikte voertuigen die in 2019 werden verkocht, waren groen, beige, oranje, goud, geel en paars de zeldzaamste lakkleuren voor het exterieur. Elk was goed voor minder dan 1 procent van de voertuigen in het onderzoek.
Kastanjebruin, roze en crème bleven de minst populaire kleuren, goed voor slechts 604 registraties in totaal. Ondertussen daalden oranje, brons, turquoise en bruin in populariteit vergeleken met de volumes van 2023.
U hebt misschien gehoord dat rode auto's duurder zijn om te verzekeren. Maar volgens het Insurance Information Institute (III) heeft de kleur van de auto die u rijdt geen invloed op de prijs van de autoverzekering .
Zwarte autokleur wederverkoopwaarde
Marktaantrekkingskracht: Zwarte auto's worden doorgaans gezien als luxueus en premium, waardoor ze populair zijn onder kopers in de stad. Ze geven een chique en professionele uitstraling, wat de reden is dat ze een veelvoorkomende keuze zijn voor premium sedans en SUV's in India.
Pantone 448 C is een groen/bruine kleur en in verschillende landen de basiskleur voor generieke rookwarenverpakkingen. Pantone 448 C voor dit doel geïntroduceerd door de overheid van Australië nadat uit onderzoek bleek dat deze kleur het meest werd geassocieerd met "de lelijkste kleur in de wereld".
Google "het duurste pigment" en je zult zien dat Lapis Lazuli het duurste pigment ooit is. Het was duurder dan zijn gewicht in goud.
Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op. Metaal- en verniste lakken zijn minder gevoelig voor stof.
Over het algemeen zijn sobere kleuren het beste als het gaat om waardebehoud op de lange termijn, omdat ze het breedst worden aangesproken. Zwart, grijs, zilver, blauw en wit behoren tot de populairste tinten voor nieuwe auto's en zijn de tinten die waarschijnlijk het meest hoge tweedehandsprijzen genereren.
Een tweedehands auto met een ongewone kleur heeft een 5 tot 10 procent lagere waarde dan bij een populaire kleur. De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen. De kleuren geel of rood verkleint de kans op diefstal.
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Het is raadzaam om te voorkomen dat u uw auto opnieuw spuit in onpopulaire kleuren. Auto's met ongewone kleuren zoals geel, roze, goud en paars worden waarschijnlijk niet verkocht, omdat er weinig vraag is van autokopers.
Wit staat bovenaan onze lijst als de populairste kleur voor auto's, omdat het zo fris en schoon is. De reden waarom wit zo goed werkt, is dat het kan worden gebruikt om het meest visueel aantrekkelijke contrast te creëren tussen de hoofdcarrosserie van de auto en kleinere onderdelen zoals de wielen, grille of ramen.
Bruin is een kleur die niet veel voorkomt bij de meeste soorten voertuigen. De waarde van bruin daalt echter sneller dan die van andere kleuren. Bruin daalt namelijk 1,2 keer sneller dan het gemiddelde in de sector.
1 | Feit: een zwarte auto is warmer
En zoals je misschien al verwachtte, is dit inderdaad waar. De kleur zwart absorbeert namelijk meer warmte dan een lichte kleur, waardoor een zwarte auto sneller opwarmt.