Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Uit Brits onderzoek blijkt dat het gemiddelde kledingstuk in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2,2 jaar 'overleeft'. Daarna wordt het weggedaan. 2,2 jaar is in sommige gevallen nog best lang, aangezien er ook nieuwe kledingstukken zijn die na een paar keer wassen al klaar zijn voor de textielbak.
Het duurzame merk gaat mee met trends, produceert items die op dat moment helemaal hip zijn, maar doet dit wel altijd op een bewuste manier.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Alleen de eigen beginselen van Asos maken een collectie nog niet duurzaam. Het feit dat Asos acht eigen beginselen heeft toegevoegd - geen vervuiling, zo min mogelijk weggooien, gerecyclede en duurzame materialen gebruiken, etc - maakt nauwelijks verschil als de basisbeginselen niet allemaal gevolgd worden.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
H&M is trots op de bereikte resultaten. Met de in 2013 geïntroduceerde 'strategie voor een eerlijke en leefbaar loon' zouden ze ondertussen meer dan 600 fabrieken en 930.000 kledingarbeiders bereiken. Bovendien moeten alle leveranciers waarmee H&M samenwerkt ook een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Centraal Museum wijdt expositie aan meest gedragen kledingstuk: de spijkerbroek. Nederlanders dragen de meeste spijkerbroeken per hoofd van de bevolking. Nooit eerder is er echter een grote expositie gewijd aan het alledaagse kledingstuk, concludeerde het Centraal Museum in Utrecht.
Wat duurzame stoffen betreft, is lyocell – ook wel bekend als Tencel – de absolute top. Naast dat het goed scoort qua duurzaamheid, heeft het ook nog eens hele fijne eigenschappen: het is zacht, zo sterk als polyester en neemt vocht beter op dan katoen. Daarnaast houdt het je net als wol lekker warm.
'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Alle HEMA producten worden in productielocaties over de hele wereld gemaakt, waarbij HEMA geen eigen fabrieken heeft. Een goede samenwerking is daarom essentieel. Samen met onze fabrikanten maken we producten van goede kwaliteit op een verantwoorde manier. Ze hebben dan ook allemaal onze Code of Conduct getekend.