Op alle soorten naafversnellingen, terugtraprem-fietsen, omafietsen, kinderfietsen en fixies gebruik je een gewone, brede ketting, ook wel single speed ketting (1/8) genoemd. De dunnere ketting (3/32) wordt ook wel 8-speed tot 11-speed genoemd en moet je niet gebruiken op alle fietsen zonder derailleur.
Bij een naaf versnelling of remnaaf fiets heb je een ''normale'' ketting nodig. Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
2,3mm is tevens de ruimte die een gewone derailleurketting heeft tussen de binnenschakels. Dat betekent dat een derailleurketting op een tandwiel van Nexus 8 (of zo) ergens gaat klemmen. Als die dunne ketting zonder probleem heeft gefunctioneerd, dan had je die weer kunnen monteren.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
De maat van een fietsketting wordt altijd aangegeven met een steekmaat en een breedtemaat b.v. 1/2 x 1/8. Het eerste getal (1/2) in de maat geeft de steek van de ketting aan, dit is de onderlinge afstand tussen 2 pennen van de ketting, deze steek is tegenwoordig bij zo goed als alle kettingen gelijk namelijk 1/2 inch.
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
De afstanden tussen de aandrijfschakels moeten overeenkomen. Bij de 1.5mm en de 1.6mm kettingen kunt u kiezen tussen een haakse beitel (Super) en half haakse beitel (Micro). Het verschil hiertussen is dat een haakse ketting sneller zaagt, maar daarentegen sneller bot is.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
De draaischakelaar is netjes verwerkt in het handvat. Elektrische fietsen met een handmatige Enviolo naafversnelling zijn verkrijgbaar vanaf €2500.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Een Enviolo versnellingsnaaf schakelt traploos. Dat betekent dat je vloeiend en zonder tussenstappen kunt schakelen, ook wanneer je stilstaat. Ideaal wanneer even stilstaat en weer verder moet. Ook onder zware belasting blijft Enviolo vlot schakelen en daarom is het een ideaal systeem voor elektrische fietsen.
45 cm = een standaard lengte voor een dames ketting. 50 cm = een langere dames ketting. Deze lengte wordt ook vaak aangehouden als standaard heren maat. 60 cm = een ketting die net op de buste valt.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.