Als je je stuur naar links stuurt terwijl je naar achter rijdt zal de achterkant van de auto naar links gaan, en vice versa. Breng de auto tot stilstand als je niet zeker weet welke kant je opstuurt, en ga pas weer rijden als je het sturen weer onder controle hebt.
De examinator zal je vragen achteruit te rijden, over een afstand van ongeveer 20 meter, in een rustige straat. De wagen moet in beweging blijven maar je mag je één keer opnieuw positioneren. De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren.
Bij dit achteruit rijden maakt de auto een harder geluid dan als er gewoon vooruit gereden wordt. Dit komt omdat er bij de achteruitrijdversnelling andere tandwielen worden gebruikt, namelijk recht getande tandwielen. Achteruit kan een auto ongeveer net zo snel rijden als in de eerste versnelling.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
30% minder ongevallen bij achteruit parkeren
Het cijfer is gigantisch, maar een grootschalig onderzoek van een leasemaatschappij uit Nederland heeft aangetoond dat het aantal ongevallen bij parkeermanoeuvres met 30% zou dalen wanneer iedereen achterwaarts in zijn parkeerplaats reed.
Met vooruit inparkeren en achteruit wegrijden heb je veel meer ruimte nodig om de bocht te nemen. Dat betekent dat je niet elke vrije plek kan gebruiken, en ook meer kans op parkeerschade. Achteruit inparkeren betekent vooruit wegrijden, met meer overzicht op de weg dus minder kans op een aanrijding.
Je moet je auto eerst naast de auto opstellen waarachter je moet parkeren. Je moet de achterwaartse beweging in een S-beweging uitvoeren. Je auto moet aansluiten met je voorligger op ongeveer 1 meter. Je auto moet op minder dan 30 cm van de boordsteen staan.
Ronden van de bocht
Staat de auto bijna recht ten opzichte van de wegas, dan stuur je vlot anderhalve slag terug (naar links) totdat de auto weer recht achteruit rijdt. Handel vlot en kijk en 'voel' wat de auto doet terwijl je de stuurhandelingen uitvoert.
- U moet het voertuig keren in een straat, aangeduid door de examinator. De examinator mag een afstand afbakenen waarin u de plaats mag kiezen waar u zich gaat keren. U mag het manoeuvre vooruit of achteruit starten. - U mag de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, van boordsteen tot boordsteen.
Een algemene regel is dat wanneer de straat ongeveer de breedte heeft van de breedte van de wagen vermenigvuldigd met 2,5. Voor een beginner zal het zeker niet makkelijk zijn om de juiste afmetingen van de wagen te kunnen inschatten, daarom is het dan ook aangeraden om te leren rijden met een compacte wagen.
De examinator let onder andere op: Beheersing van de auto. Kijkgedrag. Of je goed voorrang verleent.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Tussengas: daarom!
Simpel, een toefje tussengas! Precies tijdens het intrappen van de koppeling (en dus tijdens het inleggen van een lagere versnelling) trap je kort het gaspedaal in om het toerental van de motor te laten stijgen en het schokje is weg. Zo simpel is het.
Wat is dubbel klutsen of dubbel koppelen? Dubbel koppelen doe je bij het schakelen met de handbak. Je drukt de koppeling in, haalt de versnellingspook uit de versnelling, laat de koppeling even opkomen en trapt hem daarna weer in om de versnellingsbak in de volgende versnelling te zetten.