Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro, ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
Luchtvervoer is een belangrijke wereldwijde werkgever, die wereldwijd in totaal 86,5 miljoen banen ondersteunt en 11,6 miljoen directe banen biedt . Als luchtvaart (directe impact) een land was, zou het op de 20e plaats in de wereld staan op basis van BBP.
De cijfers
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Slimme krimp Schiphol
Er ligt een krimpbesluit van Schiphol om te krimpen van 500.000 per jaar tot 440.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is een vermindering met 12 procent. De 30 procent uit ons onderzoek is zonder economische schade mogelijk omdat die vluchten niet of nauwelijks bijdragen aan de economie.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro, ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
Het aandeel van 2,05% van de totale door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot van de luchtvaart in 2023 was te danken aan de verbranding van 279 miljoen ton (348,75 miljard liter) vliegtuigbrandstof . Dit is ongeveer dezelfde hoeveelheid energie die nodig is om de servers en transmissiekabels van het internet te laten draaien. Ter vergelijking: wegtransport draagt 11% bij.
Nederland heeft in Europa ingestemd dat als een lidstaat een luchthaven wil laten krimpen om geluidsoverlast te beperken, daarvoor de zogenaamde 'Balanced-Approach-procedure' moet worden doorlopen.
Met 2.400 ton koolmonoxide per jaar is Schiphol verantwoordelijk voor 21 procent van de uitstoot in de regio. Van het fijnstof PM2,5 wordt 82 ton per jaar uitgestoten. Dat is 27 procent van het totaal.
Schiphol verbindt Nederland met de hele wereld en is belangrijk voor de economie. Maar er wonen ook veel mensen in de buurt van Schiphol. Zij hebben te maken met vliegtuiggeluid. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van luchtvaart voor hun gezondheid en de natuur.
Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam.
Schiphol zei dat het de luchthavengelden moest verhogen vanwege “ uitzonderlijk hoge inflatie en sterk gestegen rentetarieven ”. De verhoging van volgend jaar wordt gevolgd door een verdere stijging van 5 procent in 2026, om vervolgens in 2027 met 7,5 procent te dalen.
Schiphol verbruikt samen met de andere vliegvelden in Nederland zo'n 200 gigawatuur aan stroom per jaar. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid die jaarlijks door 60.000 huishoudens gebruikt wordt.
Onderzoeken naar het economisch belang van Schiphol laten zien dat de luchthaven 60.000-90.000 banen en 4-8 miljard euro aan toegevoegde waarde ondersteunt binnen de sector.
De luchthaven in uw gemeenschap biedt waardevolle diensten die vaak over het hoofd worden gezien. Naast het leveren van een landingsbaan, brandstof en een gebouw , kunnen luchthavens een knooppunt van economische activiteit zijn. Het is een economisch bezit met het potentieel om inkomsten en diensten voor de gemeenschap te genereren.
De luchtvaartsector is qua omzet de grootste subsector met 732 miljard dollar in 2022, gevolgd door brandstofproductiebedrijven met 214 miljard dollar, expediteurs met 138 miljard dollar en luchthavens met 136 miljard dollar.
99,9 procent van de uitstoot hoeft zij niet te rapporteren. Er kan daardoor alleen een schatting van de uitstoot worden gemaakt. Het RIVM schatte dat luchtvaart van en naar Schiphol in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde en ruim 2.900 kilo benzeen uitstootte. Deze stoffen zijn vervuilend én kunnen kankerverwekkend zijn.
Vliegen: impact en tips. Klimaatvriendelijker op vakantie gaan, begint met minder of niet vliegen. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer).
Uit een studie van CE Delft blijkt dat KLM jaarlijks 8,6 Megaton CO2 uitstoot. Recent onderzoek van Milieudefensie laat zien dat dit zelfs hoger is. KLM rapporteert dat haar vliegtuigen in 2023 10,1 Mton CO2 uitstootten. Recente studies tonen aan dat de klimaatschade wel 3 tot 4 keer hoger ligt.
De zogenaamde balanced approach-procedure dient te worden doorlopen wanneer een EU-lidstaat een geluid gerelateerde exploitatiebeperking wil doorvoeren op een luchthaven met meer dan 50.000 vluchten per jaar. Het ministerie heeft op 1 september 2023 een maatregelpakket ingediend bij de Europese Commissie (EC).
Schiphol moet krimpen van overheid, KLM zet grote vraagtekens bij totstandkoming getal. Vanaf november 2025 moet het aantal vluchten met 4,4% krimpen ten opzichte van de huidige 500.000 vliegtuigbewegingen. Dat heeft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) bekendgemaakt.
1.174 vluchten per dag (gemiddeld)
Vergeleken met de weken ervoor is het aantal vluchten toegenomen.
De luchtvaart stootte 47,4 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2023. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2023 rond de 13,6 procent.
Luchtvaart is verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO₂-uitstoot. Maar het heeft tot nu toe ongeveer 4% bijgedragen aan de opwarming van de aarde. Vliegen is een van de meest koolstofintensieve activiteiten — maar het draagt slechts 2,5% bij aan de wereldwijde koolstofuitstoot.
Emissies van de luchtvaart leveren een belangrijke bijdrage aan klimaatverandering. Vliegtuigen verbranden fossiele brandstoffen die niet alleen CO 2 -emissies uitstoten, maar ook sterke opwarmende niet-CO 2 -effecten hebben vanwege stikstofoxiden (NOx), dampsporen en wolkenvorming die worden veroorzaakt door de hoogte waarop vliegtuigen opereren .