Inhoudelijke eisen Awb bezwaarHet bestuursorgaan moet immers weten van wie het bezwaarschrift afkomstig is en wanneer het bezwaarschrift is opgesteld. Verder moet het besluit waartegen bezwaar wordt ingediend worden vermeld, zodat het bestuursorgaan weet welk besluit wordt aangevochten.
Nadat een bezwaarschrift is ingediend neemt het bestuursorgaan een beslissing op bezwaar. Dat moet doorgaans binnen 12 weken na de datum waarop de bezwaartermijn is verstreken. In deze beslissing worden de ingediende bezwaren behandeld en wordt daar een oordeel over gegeven.
Aan welke eisen moet een aanvraag voldoen? In artikel 4:2 Awb staat dat in de aanvraag ten minste de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening (datum) en een omschrijving van de gevraagde voorziening moet staan. Ook volgt uit dit artikel dat een aanvraag ondertekend moet zijn.
Een aanvraag moet worden ondertekend en ten minste de naam en het adres van de aanvrager bevatten, de dagtekening en een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd. In specifieke wetgeving worden vaak extra eisen aan een aanvraag gesteld.
Een bestuursrechtelijke procedure is een rechtszaak tegen de overheid. In het bestuursrecht staan de regels waar de overheid zich aan moet houden bij het nemen van besluiten. Bijvoorbeeld over subsidies of vergunningen.
Beslissen en besluiten zijn synoniemen, maar kunnen niet altijd door elkaar gebruikt worden. Bij beslissen ligt de nadruk op het doorhakken van een knoop, zodat aan bestaande onzekerheid een einde gemaakt wordt. Bij besluiten ligt het accent op na rijp beraad komen tot een keuze tussen alternatieven.
Het bestuursorgaan neemt het besluit uiterlijk zes maanden na ontvangst van de aanvraag. (Zie artikel 3:18, lid 1, Awb.) Het bestuursorgaan kan deze termijn verlengen.
Als belangrijkste algemene beginselen van behoorlijk bestuur kunnen worden genoemd: het zorgvuldigheidsbeginsel, het motiveringsbeginsel, het fair play beginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het vertrouwensbeginsel, het gelijkheidsbeginsel.
Na de behandeling van uw bezwaar, ontvangt u van de overheidsorganisatie een beslissing op uw bezwaar. Daarin staat ook wat u kunt doen als u het niet eens bent met die beslissing. In de wet staat dat de overheidsorganisatie na ontvangst van uw bezwaar binnen 6 weken een beslissing moet nemen.
De persoon die u heeft gemachtigd, ondertekent vervolgens het bezwaarschrift. Wilt u dat een advocaat namens u de bezwaarprocedure uitvoert? Dan is een machtiging niet nodig. De advocaat kan het bezwaarschrift ondertekenen.
Als uw bezwaarschrift is afgewezen en het bezwaar ongegrond is verklaard kunt u beroep instellen bij de rechtbank. Dit betekent dat een onafhankelijke rechter opnieuw gaat beoordelen of de overheidsinstantie wel de juiste beslissing genomen heeft.
Bezwaar maken gebeurt door een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. De hoofdregel is dat voordat er een beroep bij de bestuursrechter ingesteld mag worden, bezwaar gemaakt moet worden.
De Awb beoogt voor die onderwerpen die op veel terreinen van bestuursrechtelijke wetgeving een rol spelen, een algemene regeling te treffen. Er komt dan een geheel van algemene regels tot stand die steeds van toepassing zijn, zodat de bijzondere wetgever niet meer in de daar geregelde onderwerpen behoeft te voorzien.
De Awb bevat algemene regels over de verhouding tussen bestuursorganen en belanghebbenden bij het voorbereiden, nemen en toepassen van besluiten. De Awb is daarom ook voor de toepassing van de Archiefwet 1995 van belang.
De Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin de term een kernbegrip is, definieert "besluit" in haar artikel 1:3. Deze wet geeft regels voor de voorbereiding, de motivering en de bekendmaking van besluiten, en voor bezwaar en beroep tegen besluiten.
Besluiten die rechtstreeks tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, worden bekendgemaakt door toezending of uitreiking. Voor het geval dat de aanvrager van de beschikking niet beschouwd kan worden als degene tot wie de beschikking is gericht, is hij uitdrukkelijk genoemd.
Een besluit van algemene strekking is dus een besluit dat voor meerdere personen in het algemeen geldt. Een beschikking is niet van algemene strekking, maar wordt genomen in een individueel geval, met betrekking tot bepaalde personen en concrete gevallen.
Met andere woorden: Een besluit beschrijft precies hoe een BG een nieuwe regeling vaststelt, wijzigingen op een regeling doorvoert of de inwerkingtreding van een regeling of regelingversie bepaalt.
De Algemene wet bestuursrecht (afgekort Awb) is een Nederlandse wet die de algemene regels bevat voor de verhouding tussen de overheid en de individuele burgers, bedrijven en dergelijke. Dit gebied heet het bestuursrecht; een onderdeel daarvan is het bestuursprocesrecht.
Dat beginsel is neergelegd in artikel 3:4, tweede lid, Awb. Dat luidt: “De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen”.
Intrekking van een besluit of intrekking van een vergunning door de overheid is mogelijk. Maar er dient wel een goede grond voor intrekking van een vergunning te zijn. Ook kan de een bestuursorgaan een besluit gedeeltelijk intrekken. Het intrekken van een besluit of vergunning komt niet veel voor.