Leerlingen die naar VMBO TL of hoger uitstromen, erbij gebaat zijn dat ze minimaal de leerdoelen op 2F/1S-niveau beheersen (in het IEP LVS ontwikkelscore 80 of hoger).
Voor de ontwikkelscore geldt bij alle vaardigheden: bij een score van 60 heeft de leerling 1F behaald, en bij een score van 80 heeft de leerling 2F/1S behaald. Als je meer wilt weten over de inhoud van de toetsen, raadpleeg dan de toelichtingen. Deze vind je via 'Menu', 'Toetsinformatie' en klik op de toets.
Niveau 2F ligt wat hoger en is dus moeilijker dan 1F. Voor rekenen geldt dit precies zo: 1F is rekenen met makkelijke getallen. Niveau 1S gaat een stapje verder en gaat over rekenen met moeilijke getallen. Er zijn meestal meer rekenstappen nodig om de som op te kunnen lossen.
Dan beheerst je groep de doelen van 5b (de SLO-leerdoelen van de tweede helft van leerjaar 5) en zit je groep op niveau. Je kunt ook de lijn van de schoolweging aanzetten, dan kun je zien of jouw groep net zo scoort als andere scholen met dezelfde schoolweging.
Leerlingen die naar VMBO TL of hoger uitstromen, erbij gebaat zijn dat ze minimaal de leerdoelen op 2F/1S-niveau beheersen (in het IEP LVS ontwikkelscore 80 of hoger).
Bij toetsresultaten staan de resultaten van de laatste IEP-toetsen. Je ziet het niveau dat je kind heeft behaald met daarbij de ontwikkelscore. Het niveau geven we aan in halve leerjaren. Zo staat 3b bijvoorbeeld voor de doelen van eind groep 3 en staat 5a voor de doelen van midden groep 5.
Hoewel de IEP-toets verfrissend aan doet, lijkt ze zich niet veel te onderscheiden van de Cito-toets. De afname is heel kort. De moeilijkheidsgraad loopt op en dat wordt door IEP als een voordeel beschouwd, maar hoeft dat – zeker voor zwakker kinderen – niet te zijn.
Elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ: een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
De niveauverdeling ziet er dan als volgt uit: 150 – 160: praktijkonderwijs en vmbo basisberoepsgerichte leerweg. 161 – 170: vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerweg. 171 – 175: vmbo kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde / theoretische leerweg.
Om de resultaten van een leerling te analyseren log je in bij het IEP LVS.Je komt terecht op de status pagina van jouw groep.Klik op de toets die je wilt analyseren. Je ziet welke toets de leerling heeft gemaakt, wanneer de toets is afgerond en het toetsresultaat.
1F: Het fundamentele niveau dat vrijwel alle leerlingen aan het einde van de basisschool moeten behalen. Dit niveau bereidt leerlingen voor op uitstroom naar vmbo-basis/kader.
Het advies havo komt overeen met een percentiel van tussen de 538 en 541.
Dit is het niveau dat elk kind op de basisschool minimaal moet beheersen. De referentieniveaus 1S (rekenen) en 2F (taal) gaan een stapje verder en richten zich op een wat abstracter en ingewikkelder niveau. Het grootste deel van de leerlingen zal hoger uitstromen dan op het minimale basisniveau (1F).
Natuurlijk zijn daarbij uitzonderingen, maar over het algemeen heeft een kind op het VWO bijvoorbeeld een gemiddeld IQ van minimaal 116. Voor een leerling op het Havo is het gemiddeld IQ minimaal 107. Om het IQ van je kind te achterhalen is het nodig om een IQ test te doen.
Volgens een wijdverbreide opvatting ligt het gemiddelde IQ van universiteitsstudenten tussen de 115 en 130 IQ-punten , wat aanzienlijk hoger is dan het gemiddelde IQ van de algemene bevolking (M = 100, SD = 15).
Ik raad ontwikkelaars aan om Elm te leren om de kernprincipes van ontwikkeling te leren die deze taal demonstreert . Een ontwikkelaar kan deze principes toepassen op elke taal die hij of zij in zijn of haar dagelijkse werk gebruikt. Het nut van Elm reikt verder dan het schrijven van code met de taal zelf.
De IEP Doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8.
IEP meet de leerdoelen van de leerlijn van de SLO-leerdoelen en het referentiekader. Bij leerjaar 3 t/m 6 spreken we over a (de leer- doelen van het eerste half jaar) en b (de leerdoelen van de tweede helft), daarna over de referentieniveaus. De ontwikkelscore is gelijk of hoger dan de drempelwaarde.
Wanneer een leerling een niveauwaarde van 1,3 tot 3,5 scoort op de toetsen ligt de leerling op koers om in groep 8 uiteindelijk net een 1F score te halen als referentieniveau, dit is passend bij een vaardigheidsscore tussen 248 en 280 op de M8 toets.
Het IEP-advies wordt berekend op basis van de (hoogste) toetsresultaten voor de vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen in de desbetreffende toetsperiode. Het maakt hierbij niet uit welk niveau toets gemaakt wordt; <1F-1F, <1F-1F-2F/1S, of 1F-2F/1S.