Hulpmiddelen dyslexie: digitale hulpmiddelen
Er zijn ook digitale hulpmiddelen die scholen kunnen inzetten om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. Zoals: digitale oefensoftware, digitale schoolboeken, audio-ondersteuning en spellingcontrole op de laptop.
Sinds 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor gespecialiseerde dyslexiezorg voor basisschoolleerlingen (zowel voor onderzoek als behandeling). De gemeente waar het kind woont is verantwoordelijk voor de zorg. De rijksoverheid heeft op regelhulp.nl informatie over dyslexie en dyscalculie bij elkaar gezet.
Voor kinderen met dyslexie is het uiterst belangrijk om zoveel mogelijk te lezen. Zij moeten veel extra leeskilometers maken. Per week moeten zij een uur extra leestijd hebben, verdeeld in bijvoorbeeld 3 keer 20 minuten. Daarnaast is het belangrijk om veel aan begrijpend luisteren te doen.
Het proces van decoderen - spraakklanken identificeren en leren hoe ze zich verhouden tot letters en woorden - is complex. Voor studenten met dyslexie is directe en expliciete instructie de meest effectieve manier om hen te helpen navigeren door het decoderingsproces, waarbij ze systematisch elk fonemisch concept leren en oefenen.
Dyslexie is een levenslange aandoening, maar met de juiste interventies kunnen individuen effectieve strategieën leren om hun symptomen te beheersen. Therapeutische benaderingen: Orton-Gillingham-therapie : Orton-Gillingham is een gestructureerde, multisensorische benadering die speciaal is ontworpen voor individuen met dyslexie.
Behandeling voor dyslexie
Er is geen genezing voor dyslexie, maar de persoon kan baat hebben bij gespecialiseerde ondersteuning, zoals: individuele begeleiding door een gespecialiseerde docent . Een op klanken gebaseerd leesprogramma dat de link legt tussen gesproken en geschreven klanken.
Behandeling basisschoolleerlingen. Behandelingen die het meest effectief zijn, zijn taakgerichte behandelingen: gericht op het lezen en spellen zelf. Er is met name onderzoek gedaan naar de effectiviteit van specialistische dyslexiebehandelingen bij kinderen in de basisschoolleeftijd.
Vaak wordt aangeraden om een een schreefloos lettertype (zoals Arial of Calibri, 12 punts) te gebruiken en iets meer ruimte tussen de tekstregels toe te passen.
Het is niet mogelijk om dyslexie met medicatie te bestrijden. Helaas bestaat er dus geen wonderpil, die alle symptomen kan genezen.
TextAid werkt met een dubbele meeleescursor.Die geeft tijdens het voorlezen zinnen en woorden een andere kleur, waardoor gebruikers de tekst gemakkelijk mee kunnen lezen. Verder bevat TextAid negen voorleestalen. De voorleesstemmen klinken zeer natuurlijk.
Wij adviseren één van de volgende merken: HP, DELL, ASUS of Medion. (Wij raden een MacBook af, omdat in het lesmateriaal uitgegaan wordt van Windows. Ook wordt zo voorkomen dat je bepaalde software niet kan gebruiken)
Bij dyslexie zouden effectieve interventies training in letterklanken, bewustzijn van fonemen en het koppelen van letters en fonemen moeten omvatten door middel van het schrijven en lezen van teksten op het juiste niveau om de opkomende vaardigheden te versterken .
Hoe kan ergotherapie helpen bij dyslexie? o Gebruik van gekleurde lijnen en sjablonen om te helpen bij het plaatsen van lijnen en het aanpassen van de lettergrootte . o Het aanbieden van handschriftprogramma's om te helpen bij het vormen en omkeren van letters. o Het implementeren van multisensorische benaderingen – het gebruiken van andere zintuigen om het leren te benaderen.
Iemand met dit type dyslexie kan een sterke greep hebben op klanken en fonetische regels, maar moeite hebben met het lezen en schrijven van veelvoorkomende zichtwoorden. Traditionele, op begeleiding gebaseerde benaderingen van dyslexie bieden niet de hulpmiddelen die nodig zijn voor oppervlakkige dyslexie.
De F&L methode® is een cognitieve, taalkundige methode voor lezen en spellen. Lezen en Spellen worden aangeboden in een geïntegreerd systeem. Werkvormen voor lezen ondersteunen de spelling en omgekeerd. De F&L methode® is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal.
Een vergoed behandeltraject voor leerlingen in het basisonderwijs duurt tussen de 14 en 20 maanden (45-60 behandelingen). Het precieze aantal behandelingen is afhankelijk van de gemeente waar je woont.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Barton Lees- en Spellingsysteem
Een door Orton-Gillingham beïnvloed programma dat expliciet is ontworpen voor het begeleiden van studenten van alle leeftijden die dyslexie hebben of moeite hebben met lezen en spellen. Het systeem is gestructureerd, sequentieel en gebaseerd op klanken, met de nadruk op multisensorisch leren.
Herhaaldelijk mondeling lezen verbetert de woordherkenning en vloeiendheid (d.w.z. snelheid en nauwkeurigheid) aanzienlijk . Vergeet niet om te oefenen op een niveau dat de student al gemakkelijk kan decoderen.