Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Helmplicht voor blauw kenteken
Een scooter met een blauw kenteken hoeft op dit moment nog géén helm te dragen, vanaf januari 2023 is dit wél het geval. Let er bij het aanschaffen van een scooter met een blauw kenteken dus op dat je vanaf januari 2023 ook een helm moet gaan dragen.
De helmplicht voor snorfietsers gaat in op 1 januari 2023. Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en –gewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Een snorfiets is een bromfiets die maximaal 25 kilometer per uur rijdt. De overheid stelt regels in om het aantal ongelukken met bromfietsen te verminderen. Onderdeel hiervan is dat alle snorfietsers en eventuele passagiers vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm moeten dragen.
Een bromscooter mag 45 kilometer per uur, en een snorscooter 25 per uur. Volgens de BOVAG, waar de meeste tweewielerzaken bij zijn aangesloten, worden snorscooters 'afgeknepen' om te voorkomen dat ze harder dan 25 kilometer per uur gaan. In de praktijk gaan snorscooters vaak harder. Hoe kan dat?
Een scooter is een gemotoriseerde tweewieler met twee kleine, brede wielen. Scooter is een verzamelnaam voor alle tweewielers die aan deze omschrijving voldoen, zoals bromfietsen en snorfietsen. Een bromfiets of snorfiets is dus hetzelfde als een scooter. Ook de motorfiets of motor valt onder de categorie scooters.
Ook met de snorfiets kunnen ongelukken gebeuren en dan is een helm misschien wel zo veilig. Een boete voor het rijden zonder helm op een bromfiets kost 95 euro. Dat is ook de boete voor rijden zonder helm op een snorfiets, terwijl er al een snorfiets helm is voor 49 Euro!
De helmplicht in 2023 is nog geen feit
Hoewel het plan er ligt, is de helmplicht voor snorfietsen nog steeds geen feit. Het voorstel moet namelijk eerst worden besproken door de Tweede Kamer. Daarna maakt de Eerste Kamer een beslissing. Er ligt dus een wetsvoorstel, maar zekerheid is er nog niet.
De high speed e-bike wordt tot 1 januari 2017 gerekend tot de snorfietsen, na 1 januari 2017 gelden de regels voor de bromfiets. De e-bike, elektrische fiets, is een fiets met trapondersteuning die tot maximaal 25 kilometer per uur gaat. Er rijden ondertussen ongeveer 1,3 miljoen elektrische fietsen in Nederland rond.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Keuring door de RDW: afspraak maken op de website. Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
De toenemende populariteit kan verklaard worden door onder meer het gemak dat de snorfiets biedt ten opzichte van de brommer. Een helm is niet nodig; het is opstappen en rijden. Het aantal verkochte snorfietsen bestaat naar schatting voor ruim driekwart uit snorfietsen.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
Waar? De regel geldt voor bijna alle straten binnen de ring A10. Alleen op bromfietspaden (waar ook bromfietsers rijden) en in een paar drukke straten moeten snorfietsers op het fietspad blijven.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
Binnen de bebouwde kom moeten snorscooters dan ook samen met de fietser op het fietspad rijden. Alleen op een onverplicht fietspad – herkenbaar aan een rechthoekig blauw of zwart bord met het woord fietspad – is de snorfiets met verbrandingsmotor (elektrisch mag dus wel) verboden.
U herkent een 'verplicht fiets-/bromfietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets en een bromfiets. Een bromfietser moet hier rijden in plaats va op de rijbaan. Brommers met een geel kenteken mogen niet rijden op een 'onverplicht fietspad'.
Integraalhelm. Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.