Onderzoek van Booking.com onthult: Gen Z heeft minder duurzame reisintenties dan andere generaties.
Generatie Z is zonder twijfel de meest duurzame generatie tot nu toe. Zo maakt het overgrote deel van de jongeren bewust en onbewust duurzame keuzes in het dagelijkse leven.
Als het om duurzaamheid gaat, hebben veel Generatie Z'ers een gemeenschappelijke eigenschap: ze geven veel om de bescherming van het milieu.
Uit een peiling* van YouGov onder 1.000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk, uitgevoerd als onderdeel van Aviva's Climate-Ready Index van 2023, blijkt dat mensen van 65 jaar en ouder meer maatregelen nemen om hun impact op het milieu te minimaliseren dan welke andere leeftijdsgroep in het Verenigd Koninkrijk dan ook.
Xennials zijn geboren tussen 1977 en 1983. Deze generatie heeft veel bijnamen, zoals de Pragmatische generatie, Patatgeneratie en Microgeneratie. Het is een typische tussengeneratie die net niet bij Generatie X past, maar ook niet bij de Millennials. Xennials zijn vrij opgevoed en zijn gewend om eigen keuzes te maken.
Voor degenen die echter in de vroege jaren 80 zijn geboren, specifieker tussen 1977 en 1985, en niet tot de generatie X of de millennialgeneratie behoren, ligt jouw thuis als een Xennial . De term voor deze microgeneratie werd in 2014 bedacht in Good Magazine, door Sarah Stankorb.
De patatgeneratie bestaat uit mensen die geboren zijn tussen 1970 en 1985. Deze generatie kenmerkt zich door een pragmatische instelling, zelfredzaamheid en een sterke werkethiek. Ze zijn opgegroeid in een tijd van economische groei en technologische vooruitgang, en hebben geleerd om flexibel en veerkrachtig te zijn.
Generatie Z en millennials worden steeds meer gedreven om duurzame consumenten te zijn , iets wat we op internationale schaal zien. Onderzoek heeft aangetoond dat meer dan twee vijfde (42%) van de millennials en bijna twee vijfde (39%) van Generatie Z eerder duurzame diensten of producten kopen.
Vooral onder de jongere generatie (18-34 jaar) is duurzaamheid een groeiend interessegebied. Dit heeft niet alleen gevolgen voor individueel consumptiegedrag, maar beïnvloedt ook hun professionele keuzes.
De toename van de CO 2 -uitstoot was het grootst voor de generatie 1950-1975 (vóór de eerste oliecrisis). Als de uitstoot constant zou blijven op het niveau van 1975, zou dat leiden tot een atmosferisch CO 2 -niveau van 465 ppm in 2100, of ≈100 ppm meer dan wat bereikt zou worden als de uitstoot beperkt zou zijn tot het niveau van 1950 (tabel 1).
De laatste generatie: Alpha
Alpha-koters zijn screenagers: ze kennen geen leven zonder internet, smartphones en tablets (de eerste iPad kwam uit in 2010). Deze generatie zal waarschijnlijk beter opgeleid zijn dan ooit en ze zullen sneller dan ooit technologische ontwikkelingen bedenken en meemaken.
Uit de resultaten blijkt dat klimaatverandering een van de grootste maatschappelijke zorgen van Generatie Z is, waarbij 60% van de jongeren zich grote zorgen maakt of zich zorgen maakt, vergeleken met 81% in het huidige onderzoek, en 9% zich geen zorgen maakt, vergeleken met 1% in het huidige onderzoek [70].
Met andere woorden, bij zeer hoge aanhoudende emissies (SSP3-7.0) zouden Millennials en Generatie Z gedurende hun leven respectievelijk 1,8x tot 2x meer opwarming ervaren dan Babyboomers.
Generatie X (1961-1980)
De volgende generatie, Generatie X, ook wel Gen X, bestaat uit de bevolkingsgroep die geboren is tussen 1961 en 1980. Op dit moment is Gen X de grootste bevolkingsgroep in Nederland. De ouders van Generatie X besteedden meer tijd aan de opvoeding van hun kinderen.
Supermarktketens Ekoplaza, Lidl en Albert Heijn zijn het duurzaamst, gevolgd door Jumbo, Dirk en Aldi in de middenmoot. Plus blijft achter. Dit blijkt uit de Superlijst Groen 2023. Superlijst Groen is een initiatief van denktank Questionmark ondersteund door Milieudefensie, Mighty Earth en Natuur & Milieu.
Generatie Z wordt ook wel de 'duurzame generatie' genoemd. Geboren tussen 1997 en 2013, probeert 58% van deze consumentencohort producten te kopen die duurzaam zijn geproduceerd . Australische generatie Z's zeggen dat ze bereid zijn meer te betalen voor merken die een positieve impact hebben op de maatschappij.
De eco-bewuste generatie
Als gevolg hiervan heeft Gen Z een sterke toewijding aan duurzaamheid, waarbij 82% zich zorgen maakt over de staat van de planeet. Ze zijn bereid actie te ondernemen, waarbij 72% zegt dat ze hun gedrag al hebben veranderd om hun impact op het milieu te verminderen.
Circa de helft (53%) van de 25- tot 35-jarigen geeft aan dat zij het belangrijk vinden om duurzame keuzes te maken in hun dagelijks leven.
Duurzaamheidsbewustzijn over generaties heen
Bijna 60% van de Boomers (waarvan meer dan 40% de noodzaak overweegt om de impact op het natuurlijke milieu te verminderen) en 50% van Generatie X ziet klimaatverandering als een bedreiging . Dit daalt echter tot ongeveer 30% voor Generaties Y en Z.
Ze zijn individualistisch, hebben het idee dat de samenleving maakbaar is en hebben hoge verwachtingen van het leven. Ze streven naar het hoogst haalbare, waardoor faalangst op de loer ligt. Ze kunnen minder goed omgaan met tegenslag.
Deze waarden vertalen zich in levensstijlkeuzes en aspiraties. Millennials worden gemotiveerd door een opwindend leven te leiden, erkenning te krijgen van hun leeftijdsgenoten en romantische liefde te vinden . Ze beschrijven zichzelf als toegeeflijk, levend ten volle en zonder grenzen.
Hun interesse in duurzaamheid breidt zich vanzelfsprekend uit naar hun investeringen: uit een onderzoek van Morgan Stanley uit 2024 bleek dat 96% van de millennialbeleggers geïnteresseerd is in duurzaam beleggen, wat hun voortdurende betrokkenheid bij ESG-strategieën onderstreept.
Je kan niet zonder deze millennials, die door het Britse tijdschrift The Economist al 'de slimste generatie' ooit is genoemd. Je kan daarom maar beter slim omgaan met deze generatie.
Er zijn 7 verschillende generaties: Babyboomers, Generatie X, Xennials, Millennials, Zillenials, Generatie Z en Generatie Alpha. Elke generatie brengt zijn eigen flair naar de werkvloer. In dit artikel leggen we daarom kort de waarden, kenmerken en valkuilen van de verschillende generaties uit.
Xennials is een term die wordt gebruikt om een specifieke generatie te beschrijven, geboren tussen het einde van de jaren 1970 en het begin van de jaren 1980, vaak in de periode tussen 1977 en 1983. Deze generatie bevindt zich ergens tussen de oudere millennials en de jongere generatie X.