Op een basisschool zijn er naast leerkrachten nog veel andere personeelsleden die goed onderwijs mogelijk maken. Er zijn natuurlijk onderwijsassistenten, locatieleiders, teamleiders, intern begeleiders, remedial teachers, conciërges, gymleerkrachten en administratief medewerkers.
Op een basisschool kun je natuurlijk aan de slag als leerkracht, maar naast leerkrachten zijn er ook andere functies in het basisonderwijs. Zo zijn er natuurlijk onderwijsassistenten, gymleerkrachten, teamleiders, remedial teachers, zorgcoördinatoren, interne begeleiders en administratief medewerkers.
Op een basisschool vind je niet alleen leraren. Naast de leerkrachten zijn er ook bijvoorbeeld roostermakers, conciërges, schoolleiders en intern begeleiders.
Bevoegd leraar worden zonder de juiste opleiding
Heeft u geen diploma van een lerarenopleiding voor het vak waarin u les wilt geven? Dan kunt u alleen in deze gevallen bevoegd leraar zijn in het voortgezet onderwijs:Met een buitenlands diploma voor het vak waarin u lesgeeft.
Bestuurs- en onderwijzend personeel: directeur, technisch adviseur, kleuteronderwijzer, onderwijzer, leraar, leraar algemene en sociale vorming, lector. Beleids- en ondersteunend personeel (basisonderwijs): zorgcoördinator, ICT-coördinator, administratief medewerker.
Zonder diploma kun je allerlei onderwijsfuncties beoefenen. Je kunt geen docent of leerkracht worden, maar wel onder meer onderwijsassistent, surveillant, huiswerkbegeleider of bijlesgever.
Organisatorische vaardigheden
De intern begeleider organiseert zorgtrajecten, volgt ondersteuningsplannen op en zorgt dat deze volgens planning worden uitgevoerd. Ook ben je vaak betrokken bij implementatietrajecten voor verbeterprojecten op school, zoals het introduceren van een nieuw leerlingvolgsysteem.
Als onderwijsassistent ondersteun je de leerkracht bij het begeleiden van leerlingen, help je bij het lesgeven en voer je administratieve taken uit. Onderwijsassistenten vind je in het basis- of speciaal onderwijs. Er is een groot tekort aan leraren, en de meeste scholen kunnen wel een extra paar handen gebruiken.
Onderwijsassistenten bieden praktische en organisatorische ondersteuning, terwijl Leraarondersteuners meer gericht zijn op pedagogische en didactische ondersteuning. Beide rollen zijn cruciaal voor een effectief onderwijsproces, maar ze vervullen verschillende functies binnen een schoolomgeving.
Je identificeert de behoeften van de leerling, werkt samen met ouders om passende zorgverleners te selecteren en coördineert afspraken en communicatie tussen school en externen. Zo zorg je ervoor dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt om te gedijen in het onderwijs.
Ondersteuners kunnen open kaart spelen, leggen dingen op tafel waar anderen meer moeite mee hebben. Net omdat ze geen werknemer zijn van de school. Ondersteuners hebben ook een enorme expertise rond verschillende zaken waar scholen mee kampen.
Kwalificatie, socialisatie en subjectivering verschijnen daarmee niet alleen als drie functies van onderwijsprocessen, maar ook als drie doeldomeinen van het onderwijs.
Werken als planner of roostermaker: Als planner en roostermaker doe je precies wat de naam van de functie zegt: je plant het onderwijs en maakt roosters voor het onderwijs. Bij veel onderwijsinstellingen is het maken van een rooster een grote puzzel.
Het nettoloon van een beginnende leerkracht ligt afhankelijk van je persoonlijke situatie ongeveer tussen de €2.800 en €3.000.
Op een basisschool zijn er naast leerkrachten nog veel andere personeelsleden die goed onderwijs mogelijk maken. Er zijn natuurlijk onderwijsassistenten, locatieleiders, teamleiders, intern begeleiders, remedial teachers, conciërges, gymleerkrachten en administratief medewerkers.
Hoewel de opleidingseisen voor een ib'er niet wettelijk zijn vastgelegd, vragen de meeste scholen van hun ib'ers dat zij een diploma van de post-hbo opleiding tot intern begeleider of de post-hbo master Special Educational Needs (SEN) op zak hebben.
De ambulant begeleiders stemmen de begeleiding op de school en de zorgverleners op elkaar af en dragen zorg voor een goede informatieuitwisseling. Ze brengen alle expertise samen door alle betrokkenen rond de leerling te begeleiden en te adviseren en dragen zorg voor de individuele begeleiding van de leerling.
Om als leraar in het basisonderwijs te mogen werken, is een afgeronde hbo-opleiding leraar basisonderwijs (pabo) nodig. De pabo-opleiding kan gecombineerd worden met een universitaire opleiding onderwijskunde of pedagogiek.
Een Onderwijsassistent in Nederland verdient gemiddeld € 2.695 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.295 (laag) tot € 3.100 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Hybride docenten combineren hun baan voor de klas met een andere baan. Zij werken naast hun baan als docent bijvoorbeeld in het bedrijfsleven, bij een bank, bij de overheid, als zzp'er of al wel in het onderwijs, maar in een andere functie.
Om onderwijsassistent of klassenassistent te worden heeft u een diploma van de mbo-opleiding tot onderwijsassistent nodig. Er zijn verder (nog) geen wettelijke bekwaamheidseisen voor deze beroepen.
De werkdruk in het onderwijs is hoger dan de gemiddelde werkdruk in Nederland. Medewerkers in het onderwijs vinden hun werk vaker emotioneel zwaar of moeilijk. Ook verzuim en burn-outklachten komen in het onderwijs bovengemiddeld voor én stijgen.
Conclusie. Een juf of meester in het openbaar onderwijs werd vroeger als ambtenaar gezien, maar dat is sinds 2020 veranderd. Zowel leraren in het openbaar als in het bijzonder onderwijs hebben nu een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst, wat betekent dat zij geen ambtenaar meer zijn.